6 Skoleeiers kvalitetsarbeid
Utgangspunktet for skoleeiers kvalitetsarbeid de siste årene er sluttrapport for arbeidet til ekspertgruppen “En skole for vår tid”. Leder for ekspertutvalget, Sølvi Lillejord, presenterte rapporten for alle skolelederne i Agder fylkeskommune i november 2021.
Utvalget kom i rapporten med anbefalinger til hvordan hhv. skoleeier, skoleledere og lærere kan bidra til økt læring og gjennomføring. Rapporten pekte spesielt på skolens doble oppdrag; skolens brede mandat og at overordnet del av læreplanen må legges til grunn for å vurdere og utvikle skolens kvalitet. For det andre må elevene fullføre videregående opplæring slik at de er klare for å delta i arbeidslivet.
Sentralt i anbefalingene er en skoleeier som sikrer at dialogen mellom skoleeier og skolene handler om skolebasert vurdering, dvs. at skolen analyserer egen virksomhet som grunnlag for skoleutvikling, og at elevene medvirker aktivt i egen opplæring. Skoleeier har de to siste årene hatt et systematisk arbeid med oppfølging av rapporten, og gjennomført halvårlige skoleledersamlinger med temaer som sikrer en rød tråd i dette arbeidet.
- En skole for vår tid. November 2021, Sølvi Lillejord, leder av ekspertutvalget.
- Skolebasert vurdering Mars 2022, Anne Berit Emstad, Professor NTNU
- Skolens profesjonsfellesskap. November 2022, Thomas Nordahl professor ved HiI. - Yrkes - og studieforberedt. Mars 2023, Grete Haaland, professor ved NU.
- Elevmedvirkning. November 2023, Erlend Dehlin, professor ved NTNU.
I tillegg er det gjennomført en egen studietur, høsten 2023 for rektorene, hvor det videre arbeidet med “En skole for vår tid” ble fulgt opp med “dybdelæring” om hvordan skoleeier og skolene skal ta innholdet videre inn i utviklingsarbeidet. Arbeidet på samlingen har vært et viktig grunnlag for skoleeiers arbeid med strategisk plan.
- Hvordan kan arbeidet med skolenes profesjonsfellesskap organiseres slik at det bidrar til å utvikle kunnskap om praksis?
- Hva blir ledernes oppgave i slike kunnskapsutviklende prosesser?
- Temaene underveis var; Skoleledelse, om læring på flere nivåer, elevmedvirkning og relasjoner, om å organisere for læring, Regionplan Agder 2030 og forberedelse til ny opplæringslov høsten 2024
Utviklingsdialogen og utviklingsavtale
Hver skole har utarbeidet egen utviklingsavtale med skoleeier. Utviklingsavtalen består av fire deler. I første del beskriver skolene status og utfordringer knyttet til de tre hovedmålene læringsmiljø, læringsutbytte og gjennomføring. I andre del beskriver skolene tiltak de har knyttet til fylkesdirektørens prioriterte satsingsområder. I del tre har skolen selv vurdert egne utviklingsområder. I den fjerde delen skal skolene beskrive hva skoleeier kan bidra med for at skolene skal nå sine mål.
Skoleeier gjennomfører hvert halvår en utviklingsdialog med alle skolene. Våren 2023 var tema for samtalen utfordringsbildet rundt spesialundervisning og særskilt språkopplæring, og samhandling med PPT og inntak. På høsten var tema skoleutvikling og gjennomgang av skolens utviklingsavtale. Skoleeier møtte også elevrådet med spørsmål om trivsel og skolemiljø, medbestemmelse om læring, om hvordan elevene blir tatt med i vurdering av skolearbeidet deres og hvordan elevene jobber med egenvurdering.
Skoleeiers kvalitetsarbeid skal følge opp utfordringene i videregående opplæring i Agder. Med bakgrunn i utfordringene skissert i kvalitetsmeldingen, arbeidet med “En skole for vår tid”, skoleledersamlingene, rektorenes studietur og erfaringer fra utviklingsdialogene, skal det utarbeides en ny strategisk plan for videregående opplæring i Agder. Strategien må ta utgangspunkt i føringer fra ny opplæringslov med forskrifter og fullføringsreformen.
Under Arendalsuka la forskerne Linda Hye og Morten Øgård fra UIA frem rapporten “Rektors handlingsrom: Er vi styrt eller støttet”. I rapporten svarer nesten halvparten av rektorene nasjonalt at skolen deres er toppstyrt, det vil si at de mangler fullmakter og handlingsrom, men at det forventes at de rapporterer mye. Rapporten har tre anbefalinger: Det må utvikles handlefrihet som grunnlag for lederutøvelse og ansvarsgjøring. Det må utvikles rapporterings- og tilbakemeldingsrutiner som kan gi rom for læring. Det må stilles til rådighet adekvate ressurser og støttesystemer som kan hjelpe til å håndtere uforutsette problemer og forstyrrelser.
I Agder har vi hatt en økende bevissthet rundt å redusere overflødig rapportering og oppgaver til skolen de siste årene, slik at skolen kan bruke tiden sin på å styrke ønsket utvikling for alle ungdommer i Agder. Herunder har vi redusert kvalitativ rapportering i tertialene, men styrket den på årsrapporteringen. Vi har satt søkelys på lite utviklet samhandling skoleeier – skole, slik at skolen får raskt hjelp i sakene som har kort frist på skolene. VIS er innført, det har tatt mye tid og energi, nå er vi i drift, men ser samtidig at det fremdeles tar mye administrativ tid. Vi har utviklet større grad av struktur og innholdsammenheng mellom ulike møter/fora og begynnende struktur i plandisk for å gi større oversikt for skoler og skoleeier.
Vi arbeidet sammen med rektorene om rapporten på rektormøte i desember 23 og begge rapportene “En skole for vår tid” og “Rektors handlingsrom: Er vi styrt eller støttet” viser altså tydelig at skoler som holder seg til kjerneoppgavene og holder andre faktorer ut av skolen, lykkes bedre. Skoleeier er derfor tydeligere på hva som skal få plass i skolen og hvilke oppgaver som må nå brukere/publikum på andre arenaer.
Kjell Inge Søreide