Tilskudd til høyere yrkesfaglig utdanning

Alle som ønsker å gi fagskoletilbud i Agder, kan søke fylkeskommunen om driftstilskudd til NOKUT-akkrediterte høyere yrkesfaglige utdanninger. Det skal kun søkes om driftsmidler til utdanninger med oppstart i 2025. 

Send søknad

Gå til søknadsskjema 

Søknadsfrist 1. november. Søkere må logge inn via ID-porten.

Driftsmidler til fagskoler finansieres over statsbudsjettet. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), har ansvar for tildeling til fylkeskommunene. Midlene fylkeskommunen får fra HK-dir fordeles videre til private og fylkeskommunale fagskoler i eget fylke, i tråd med retningslinjene for tilskudd til drift av fagskoler fastsatt av Kunnskapsdepartementet.

Tilskudd til fagskoler

Fylkeskommunen har ansvar for at tilbudet om høyere yrkesfaglig utdanning er i samsvar med lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov. For å oppnå dette, skal fylkeskommunene fordele tilskuddet til private og offentlige fagskoler i eget fylke. Dette innebærer at fylkeskommunen kan tildele tilskudd til fagskoler med studiested eller samlinger i fylket og til fagskoler med nettbaserte tilbud med kontoradresse i fylket. Fylkeskommunen må sørge for at tilskuddet fordeles til et mangfold av private og offentlige tilbydere. 

Opplysningene som fagskolene sender fylkeskommunen i forbindelse med søknad om tilskudd til drift vil deles med HK-dir, og vil kunne inngå i arbeidet med utvikling og dimensjonering av sektoren.

Når en fagskole aksepterer et tilskudd til drift fra en fylkeskommune, godtar de samtidig at fylkeskommunen får tilgang til fagskolens student-data i database for fagskolestatistikk (DBH-F). Fylkeskommunen skal ha en slik tilgang så langt det er nødvendig for å forvalte tilskudd til drift av fagskoler på en god måte.

Mål for ordningen

Driftstilskuddet til fagskoler skal stimulere til god kvalitet og gjennomføring i høyere yrkesfaglig utdanning. Kunnskapsdepartementet har fastsatt fire mål for tilskuddsordningen:

  • Høy kvalitet i høyere yrkesfaglig utdanning. 
    Utdanningene skal være av høy kvalitet. Gjennomføringsgrad er en sentral indikator på kvalitet.
  • Relevant høyere yrkesfaglig utdanning som svarer på kompetansebehovene i arbeidslivet.
    Fagskolene skal utdanne kandidater som kan gå rett inn i yrkeslivet, med den praktiske og teoretiske kunnskapen som det er behov for i det enkelte yrket.
  • God tilgang til høyere yrkesfaglig utdanning i hele landet.
    Høyere yrkesfaglig utdanning skal være attraktiv og tilgjengelig for folk i ulike livssituasjoner og bosted. Dette krever fleksible utdanningstilbud som varierer mellom sted- nett- og samlingsbasert, heltid og deltid, samt omfang.
  • Effektiv og solid fagskolesektor.
    Fagmiljøene skal ha tilstrekkelig faglig styrke, kvalitet og soliditet. En effektiv og solid handler også om administrativ kapasitet og kompetanse.