Elever i Agder fengsel er først i landet med å teste ny digital skoleløsning

Som de første i Norge, tester elever ved Mandal videregående skoles avdeling i Agder fengsel en ny digital skoleløsning – kalt Utvei. 

Fire menn og en kvinne ser på en PC-skjerm i et klasserom. - Klikk for stort bildeNylig var det markering av den nye digitale løsningen i Agder fengsel, avdeling Mandal. Her er lærere Arne Svindland og Anja Manneråk Knutsen, rektor Oddvar Haaland ved Mandal videregående skole, Trygve Sirnes, avdelingsleder skole i Agder fengsel og Arly Hauge, fylkesdirektør for utdanning i Agder fylkeskommune. Agder fylkeskommune

– Retten til opplæring og utdanning er den samme for innsatte i fengsel som for øvrige borgere i Norge. Målet er å gi elevene digitale ferdigheter og kompetanse for å aktivt kunne delta i et arbeidsliv og et samfunn i stadig endring. Det digitale skiftet må også nå klasserommet i fengslene, sier Arly Hauge, fylkesdirektør for utdanning i Agder fylkeskommune.

Først i landet

Fylkeskommunene og kriminalomsorgen bruker den nye digitale plattformen for skolen i kriminalomsorgen. Mandal videregående skoles avdeling i Agder fengsel er første i Norge som tar denne i bruk.

–  Dette gjør skolearbeidet enklere, forteller innsatte elever i fengselet: Vi har mer kontakt med lærerne på Teams. Utvei åpner også opp for å skrive sammen i dokumenter og få overført filer, presentasjoner og videoer raskere. Vi bruker en begrenset utgave av Internett i opplæringen, noe som gjør det enklere å følge vanlig opplæring og utdanning.

I fengselet får elever opplæring på grunnskole- og videregående nivå.  To elever studerer ved universitet og høgskole. Noen tar fagbrev gjennom praksis og fleksibel opplæring, blant annet som kokk, institusjonskokk og tømrer. 

To menn med ryggen til ser på en PC. - Klikk for stort bildeEn elev i Agder fengsel (t.h.) viser Arly Hauge, fylkesdirektør for utdanning, hvordan han jobber i den nye opplæringsplattformen, Utvei. Agder fylkeskommune

– Til nå har vi fire fagbrev på kjøkkenet. Vi har vår egen restaurant her, Restaurant Fangen. Vi følger modellen for modulbasert fag- og yrkesopplæring (MFY). Vi har en elev som har tatt fagprøven som tømrer på verkstedet til byggfag. Vi er også langt på vei med et bakerfagbrev, planen er at eleven skal opp til fagprøve til høsten en gang, forteller Trygve Sirnes, avdelingsleder skole i Agder fengsel, Mandal avdeling.

Vil forhindre utenforskap

Mangel på egnede IKT-verktøy i fengsel utfordrer enkeltelevenes opplæringsrett. Ambisjonen er at Utvei-plattformen på sikt skal tette dette gapet. På samfunnsnivå kan det bidra til at flere blir kvalifisert og lykkes på veien tilbake til samfunnet igjen. Prosjektet fornyer dagens digitale sikkerhetstenkning i norske fengsler.

– Det er spennende å være med på pilotprosjektet, som gjør det mulig å bruke Internett og nye digitale verktøy i opplæringen innenfor murene. Dette er selvfølgelig både begrenset og svært regulert. Men det gjør det mulig å drive opplæring som gjør innsatte elever bedre rustet for samfunnet og yrkeslivet. Dette er unikt i Norge, og trolig også internasjonalt, sier fylkesdirektør for utdanning, Arly Hauge.

– Normalitetsprinsippet står sterkt i kriminalomsorgen. Det betyr at det skal være lik mulighet til å ta en utdanning i fengselet. I Agder fylkeskommune har vi vært en pådriver for å få det til. Vi håper at dette pilotprosjektet i Mandal etter hvert skal gi elevene denne muligheten, sier Oddvar Haaland, rektor ved Mandal videregående skole.  

Seks måneders prøveprosjekt

Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI) og Vestland fylkeskommune er prosjekteiere i prosjektet og skal få Utvei-løsningen på plass. Prøveprosjektet i fengselet i Mandal varer i seks måneder. Deretter begynner prosessen med å utvide løsningen til Agder fengsel, Froland avdeling, og på litt lengre sikt, fengsler over hele landet.

– Likeverdige digitale verktøy i fengsel er nødvendig for at opplæringen skal svare ut opplæringsretten, gi mulighet til å gjennomføre eksamen, og gi kvalifikasjoner for livet etterpå, sier Bjørn Lyngedal, avdelingsdirektør Opplæring og kompetanse i Vestland fylkeskommune. Vestland fylkeskommune koordinerer arbeidet med IKT i opplæring i fengsel på vegne av alle fylkeskommunene. 

Det er et krevende og komplekst arbeid som har krevd tid og ressurser fra alle involvert parter. 

– Vi har nå 35 unike brukere i fengselet. Vanlige fag er matematikk, naturfag, norsk, engelsk, samfunnsfag og historie. Undervisningen er tilpasset den enkelte og målet er å oppnå fagbrev eller studiekompetanse, forteller Trygve Sirnes, avdelingsleder skole i Agder fengsel, Mandal avdeling.

Bedre flyt i undervisningen

Flere innsatte har mangelfull skolegang, og mange har lese- og skrivevansker. Den nye skoleløsningen har verktøy som blant annet tilrettelegger for å møte akkurat dette.

Kvinne sitter og ser på en PC. - Klikk for stort bildeLærer Anja Manneråk Knutsen viser et program, der elevene kan lese inn en tekst og få direkte tilbakemelding på opplesningen. Agder fylkeskommune

– Utvei tilbyr gode hjelpemidler for lese- og skrivevansker. Blant annet kan man lese en tekst høyt og få direkte tilbakemelding i programmet. Man kan også diktere, altså lese inn teksten i stedet for å skrive selv, forteller lærer i Anja Manneråk Knutsen. Hun er lærer i språk, samfunnsfag og økonomi, ansatt ved Mandal vgs.

Hun og kollega Arne Svindland mener Utvei gir raskere framgang og bedre flyt i undervisningen. Svindland er fagkoordinator for realfag, også ansatt ved Mandal vgs. 

Fremmer samarbeid på tvers av fengsler

Den nye digitale skoleløsningen inneholder blant annet Microsoft Teams og Office 365, i en nedsperret versjon med ekstra innebygde kontrolltiltak mot kommunikasjon og samhandling utenfor fengsel.

– Vi benytter nye Teams Education, en skybasert løsning som gir tilgang til nyeste versjoner av Microsoft sine produkter og tjenester. Utvei gjør det lettere for de innsatte å bevare progresjon i fagene ved endring av soningssted, fordi dokumenter og vurderinger i fag vil følge eleven. Utvei vil også fremme samarbeid og utvikling på tvers av ulike fengsler. De ulike fagnettverkene vil få en god plattform for fagutvikling, forteller Svindland.

Undervisning på innsiden av fengsler har en nåværende løsning kalt DFS, som har vært i drift siden 2008.

Viktig rett til opplæring

Selv om kriminalomsorgen og skoleverket har ulike samfunnsoppdrag, er prosjekteierne enige om at IKT-rammer som oppfyller retten til opplæring i fengsel er viktig.

– Ingen ønsker at innsatte skal kunne bruke skoleverktøy til å kommunisere fritt med omverden, eller til planlegging og gjennomføring av straffbare handlinger sier Jan-Erik Sandlie, assisterende direktør Kriminalomsorgsdirektoratet, og legger til: – Men alle syns det er viktig at de som løslates skal kunne delta i arbeidslivet og lykkes som vanlige borgere, poengterer Sandlie.

Jan-Erik Sandlie (assisterende direktør Kriminalomsorgsdirektoratet) og Bjørn Lyngedal (avdelingsdirektør Opplæring og kompetanse i Vestland fylkeskommune) er prosjekteiere i prosjektet som skal få Utvei-løsningen på plass.Her er Sandlie (midt på bildet i grå dress) og Lyngedal (ytterst til høyre i bildet) flankert av viktige og kompetente ressurser fra skole, fylkeskommune og kriminalomsorgen.