Felles innsats for å styrke reiselivet på Agder

Agder fylkeskommune har nå ansatt en 100 prosent ressurs til å jobbe med reiselivsutvikling og besøk til regionen.

Voksne sitter rundt et bord i et rom og smiler til kamera. - Klikk for stort bildeAgder fylkeskommunes tverrfaglige reiselivsgruppe, fra venstre: Siv Løvaas, Hege Kristin Martinsen, Kari Kleivset, Hans Christian Lund, Kristoffer Øverland, Inga Lauvdal, Rune Holbek, Marit Vatn Jensen og Silje Utne Bjørke. Annbjørg Lien er også med (ikke på bildet). Agder fylkeskommune

– Besøkende er en meget viktig målgruppe for Agder. En attraktiv landsdel legger grunnlag for verdiskaping lokalt og er et viktig verktøy for lokal samfunnsutvikling: Et attraktivt sted å besøke er nemlig ofte et bra sted å bo, sier Siv Løvaas i avdeling for virkemidler og entreprenørskap. Hun har fått jobben med å koordinere arbeidet med reiselivsutvikling og besøk.

Samarbeid på tvers

Agder fylkeskommune har etablert en tverrfaglig reiselivsgruppe. I gruppen deltar rådgivere fra fire direktørområder og seks avdelinger. Gruppen ser på samferdsel, kollektivtrafikk, kultur, kulturminnevern og kulturturisme, natur og friluftsliv, lokalmat, arealplanlegging, stedsutvikling og næringsutvikling.

– Fylkeskommunen har mange ulike arbeidsfelt og virkemidler knyttet til reiselivsutvikling og besøk. Vi utnytter både virkemidler og kompetanse bedre når vi jobber på tvers av avdelinger og områder. Det åpner for et mer effektivt og interessant samarbeid, sier Siv Løvaas.

Dame smiler til kamera. - Klikk for stort bildeSiv Løvaas i avdeling for virkemidler og entreprenørskap. Hun har fått jobben med å koordinere arbeidet med reiselivsutvikling og besøk.

– Reiseliv er så mye forskjellig, og det favner bredt. De som jobber med friluftsliv, kultur, plan eller samferdsel tenker annerledes enn meg som jobber med næringsutvikling. Vi utfyller og supplerer hverandre, og samarbeidet fører til at vi ser helheten. Sammen blir vi best, sier Løvaas.

Inviterer til samling om reisemålsutvikling

Den 30. mai er gruppen vertskap for en samling om reisemålsutvikling og besøksforvaltning knyttet til kommunal planlegging. Målgruppen er kommunene i østre Agder. Opplegget gjennomføres i samarbeid med Østre Agder interkommunalt politisk råd og Distriktssenteret.

Fylkeskommunen er majoritetseier i landsdelsselskapet Visit Sørlandet AS, som har ansvar for å markedsføre Agders besøksmål. Gruppen har et tett og godt samarbeid med selskapet – og deltar ofte på fylkeskommunens interne møter i tverrfaglig gruppe.

– På møtene jobber vi med å knytte sammen relevante saker, fagfelt og virkemidler for reiselivsutvikling og besøk til regionen. Dette skaper synergier og hjelper oss å utnytte ressursene bedre, samtidig som vi bygger et godt samarbeid med kommunene og øvrige samarbeidspartnere, sier Løvaas.

Reiselivsutvikling og besøk

Mandat for reiselivsgruppen i Agder fylkeskommune

Agder fylkeskommune satser på reiselivsutvikling og besøk. Det gjør vi ved å ta vare på og utvikle ressurser, reisemål og opplevelser som gjør landsdelen attraktiv å besøke og som gir grunnlag for en bærekraftig utvikling av reiselivsnæringen. Besøk bidrar til verdiskaping, arbeidsplasser og skatteinntekter for og i kommunene. Reiseliv er dermed et verktøy og en drivkraft for lokal samfunnsutvikling. Gruppen prioriterer å følge opp målene i Regionplan Agder 2030.

Fylkeskommunens roller og ansvar

Fylkeskommunen har ansvar for å forvalte og utvikle natur, kultur, kulturarv, historie og lokale mattradisjoner. Alt dette er fellesgoder som reiselivsnæringen er avhengig av for å være konkurransedyktig.  Andre ansvarsområder som infrastruktur, kollektivtrafikk, areal- og stedsutvikling og utdanning er og viktig for utvikling av reiselivet. I tillegg bidrar vi og med ressurser og tilskudd til en rekke prosjekter og satsinger og til markedsføring av Agder som reisemål.

Om tverrfaglig reiselivsgruppe

Vi har samlet våre ressurser i en tverrfaglig reiselivsgruppe fordi samarbeid på tvers er effektivt. Gruppens hensikt er å aktivt koble relevante saker, fagfelt og virkemidler – internt og ekstern. Det skaper synergier og gjør at vi får mer ut av knappe ressurser, samtidig som vi legger et grunnlag for gode samarbeid med kommunene og andre partnere.

Samarbeid eksternt

Vi samarbeider med virksomheter, kommuner, regionråd, reisemålsselskap, turistkontor, frivillig sektor, kulturinstitusjoner, Innovasjon Norge, Statsforvalteren, Distriktssenteret m.fl. Vi er majoritetseier i Visit Sørlandet AS, som blant annet får tilskudd til å markedsføre Agder som reisemål.

Gruppens arbeidsområder

I gruppen vi dekker områder som samferdsel, kollektivtrafikk, kultur, kulturminnevern og kulturturisme, natur og friluftsliv, lokalmat, arealplanlegging og stedsutvikling og næringsutvikling.