Fra sløsing til løsning med Sirkulær

I høst og vinter engasjerer elever fra ti videregående skoler i Agder seg i skoleopplegget «Sirkulær» i regi av Framtiden i våre hender.

Bilde fra Setesdal vgs. - Klikk for stort bildeHanne Mork Hamre fra Framtiden i våre hender presenterer Sirkulær 2024/2025 for elevene og lærere ved vg1/vg2 Setesdal vgs. Engasjerte lærere og elever har mange gode forslag til praktiske sirkulære løsninger. Anne Peersen, Agderfk

Sammen lærer de mer om overforbruk, med utgangspunkt i plast, i tillegg til å konkurrere om å komme på de beste hverdagsløsningene.

–359 plagg i skapet og hvert femte plagg blir aldri eller sjelden brukt. Hva gjør vi med det? utfordret Hanne Mork Hamre fra Framtiden i våre hender elevene som deltok i Sirkulærworkshop i oktober.  

–Vel, hva med å arrangere byttedag av Halloween-kostymer for barn? foreslo Amalie, elev ved helse og oppvekstfag ved Setesdal videregående skole avd. Evje og Hornnes.  

–Et veldig bra forslag, og høyaktuelt mtp tiden vi går inn i nå! svarte Mork Hamre. 

I dagens hav av utfordringer og sløseri, ligger også store muligheter og løsninger. 

Det er et av hovedbudskapene i Sirkulær: et skoleopplegg for elever på videregående skole om overforbruk, avfall, plast og sirkulærøkonomi med fokus på praktiske lokale løsninger. 

Agder fylkeskommune støtter deltakelsen til ti videregående skoler i Agder. Støtten er et av flere klimatiltak i klimabudsjett for 2024 og 2025. 

Info om Agder fylkeskommunes klimabudsjett.

Først ut var Sam Eyde vgs med kreative elever fra håndverk, design og produktutvikling. Det viste seg at skolens elever allerede gjør mye på ombruk og redesign og var allerede i gang med å planlegge klassens klesbyttedag fredag 11 oktober.

Elevenes hverdag og egen-erfaringer 

Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i elevenes egne erfaringer, interesser og nærmiljø. Dette kom tydelig fram ved besøkene gjennomført i oktober ved Sam Eyde, Setesdal og Kristiansand Katedralskole Gimle (KKG) vgs. Mange av initiativene går ut på klesbyttearrangement i klassen, mellom venner, foreldre og lokalsamfunnet. 

–Det gir mening fordi klær er noe vi alle bruker og har et forhold til. Det er knyttet mye identitet rundt hva vi forbruker av klær. I tillegg vet vi også at de samme elevene har førstehåndserfaring om hvordan de selv blir påvirket av sosiale mediers algoritmer og influensere, når det gjelder hvilke klær de kjøper. Det å kunne involvere elevene som sitter med denne kunnskapen og erfaringen, og sammen se på hvordan vi kan få til endring er kjempespennende, sier Mork Hamre. 

 Yrkesfagene er svært viktige

Et viktig formål med skoleopplegget Sirkulær er å vise hvordan man kan koble teori med handling og at også unge har en stemme med mulighet til å påvirke og skape endring. Denne endringen får en kun til om en drar i samme retning, uavhengig av fag og studie. Opplegget og undervisningsressursene er derfor tilpasset både yrkesfaglige og studiespesialiserende linjer, og kan kobles mot mange ulike fag.

 –Vi har mye teori i dagens kunnskapssamfunn, men vi må ha hjelp av praktikerne for å få ting skikkelig implementert og satt ut i praksis. Vi ser næringslivet etterspør flere med praktiske ferdigheter innen redesign og reparasjon. Dette gjør elevene ved håndverk, design og produktutvikling ved Sam Eyde vgs svært attraktive i årene fremover, sier Mork Hamre.

Kårer de beste sirkulærtiltakene

–Det trengs en arena for å synliggjøre og hylle gode praktiske sirkulære løsninger. Derfor inviterer vi lærere og elever til å dele det som allerede gjøres innen ombruk og sammen komme på nye initiativ i skoleopplegget sirkulær. En viktig del av opplegget i Sirkulær er en konkurranse om å gjennomføre det beste sirkulære initiativet. Vi ser etter praktiske løsninger og aktiviteter som enten reduserer forbruk og forsøpling, øker graden av ombruk eller skaper økt bevissthet om overforbruk. Vinnerklassen får en premie på 10.000 kr. sier rådgiver i avdeling for bærekraftig utvikling i Agder fylkeskommune, Anne Kristin Peersen.

Bidragene fra fjoråret var mange og varierte. Noen foreslo klesbyttemarked med reparasjon, sesongbasert garasjesalg i nabolaget, og tiltak for å redusere landbruksplast i lagring av høyballer. Andre ville skape en nettside for kjøp- og salg av brukte pc-deler og noen ville lage en humoristisk infovideo om hvordan unngå å ta med gummigranulat fra kunstgressbanen. Det kom også ideer om en kafé med overskuddsmat der en kan høste av poteter som bonden selv ikke ville ha rukket å ta før frosten kom.

–Alt ligger  til rette for at tilsvarende spennende bidrag vil komme i årets sirkulær 2024/25 når Agder videregående elever skal i gang. Vi gleder oss! avslutter Peersen.

  • Sirkulær er et praktisk og flerfaglig skoleopplegg utviklet av Framtiden i våre hender. Her lærer eleven om sirkulærøkonomi og jobber sammen fram løsninger på sløsing og overforbruk i sin hverdag og sitt lokalsamfunn.  
  • Prosjektet inkluderer undervisningsressurser, skolebesøk fra Framtiden i våre hender og to konkurranser. Her kåres beste sirkulær-initiativ og Plastutfordringen. Dette er en app-drevet konkurranse hvor elevene konkurrerer om å gjennomføre flest mulig plastreduserende aktiviteter i hverdagen. Skolene som deltar, bestemmer selv hvilke deler av opplegget de ønsker å bruke.  
  • I 2024 deltar 32 skoler fra syv fylker i Norge.  
  • 10 skoler fra Agder er påmeldt for 2024/2025
  • Agder fylkeskommune støtter deltakelsen til ti skoler i Agder for skoleåret 24/25/.