Prioriterer vedlikehold av fylkesveger og sammenkobling av jernbane

Vedlikeholdsetterslep på fylkesvegene og sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen var blant de sakene fylkesordfører Arne Thomassen ba transportetatene prioritere i ny nasjonal transportplan.

Fylkesordfører Arne Thomassen - Klikk for stort bildeArne Thomassen legger fram prioriteringene fra Agder til nasjonal transportplan

Tirsdag hadde Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet innbudt til det første av fem innspillsmøter til ny nasjonal transportplan i Kristiansand.

Agder, Vestfold og Telemark fylkeskommuner og regionalt næringsliv var til stede på fylkeshuset og ga sine innspill til arbeidet med ny plan.

Vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene

Fylkesordfører Arne Thomassen uttrykte stor bekymring for utviklingen av standarden på fylkesveiene. Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveger i Agder er beregnet til 7 mrd. Kritisk forfall utgjør 1 mrd. 

– Fylkesvegene er viktige omkjørings- og tilførselsveger til riksvegene.  Det må nå lages en plan for hvordan dette kan løses i samarbeid mellom fylkeskommunene og staten. Staten må ta en større andel for å utbedre kritisk forfall på fylkesvegene for å sikre framkommelighet og trafikksikkerhet, sier Thomassen.

Sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. Nå, eller aldri.

– Over lang tid har det vært regional enighet om at en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen vil være et godt tiltak for å fornye person- og godstransporten i landsdelen. Det er nå skapt stor usikkerhet omkring prosjektets fremtid, sier fylkesordfører Arne Thomassen. 

Gjennom kommende NTP mener fylkesordføreren at må tas stilling til om en ønsker å realisere prosjektet, eller om det er andre transportformer som skal utvikles for fremtiden. Skal det være mulig å ha engasjement rundt prosjektet og reservere nødvendige arealer i kommunene, må det i kommende NTP avsettes nødvendige midler til utredninger og planlegging med et tydelig mål om realisering.

– Vi blir ofte utfordret på hvordan vi prioriterer mellom utbyggingen av E18 og E39 mot en jernbaneutbygging. Dette er nærmest umulig da de har helt ulike funksjoner, sier fylkesordføreren.

Økte rammer i nasjonal transportplan

Skal nasjonale og regionale mål om trafikksikkerhet, klima og regional utvikling kunne nås, må de økonomiske rammene som kommende NTP skal bygge på tilpasses til målene. Gjennom NTP legges rammene for hvordan transportetatene skal utvikle sine ansvarsområder. Et godt riksvegnett og et godt jernbanetilbud gir viktige bidrag til at vi kan ta hele landet i bruk og utvikle gode tettsteder og dekke næringslivets transportbehov.

Satsing på industriveiene i Agder

Overgang til det grønne skiftet krever at det etableres nye grønne næringer. Det pågår flere slike initiativ i vår region. Alle initiativ krever en utbygging av infrastrukturen. Dette er utfordringer som ligger langt over det som er mulig for fylkeskommunene å finansiere med dagens økonomi. På kort sikt må det komme en statlig avklaring på finanseringen av infrastrukturen knyttet til batterifabrikken som Morrow skal etablere i Arendal. Her jobber regionen aktivt inn mot statsbudsjettet for 2024. I kommende NTP må en vurdere hvordan slike prosjekt kan få en mer forutsigbar finansiering gjennom forpliktende samarbeid. En tilnærming kan være at dagens budsjettpost 65 utvides med tydelige føringer.

Statssekretærene Kristina Sigurdsdottir Hansen og Cecilie Knibe Kroglund - Klikk for stort bildeStatssekretærene Kristina Sigurdsdottir Hansen og Cecilie Knibe Kroglund lyttet til innspillene fra Agder, Vestfold og Telemark tirsdag

Viktige avtaler for byområdene

Thomassen viste også til arbeidet med byvekstavtale for Kristiansand.  Og tilskuddsordningen for regionbyene inklusiv Arendal/Grimstad.

– Avsatte midler til byvekstavtale til Kristiansand er et godt utgangspunkt for forhandlingene som nå skal starte opp. Vi er klare, og det er store forventninger til hva vi skal få til.

Tilskuddsordningen for regionbyene er viktig for å bidra til å løse transportutfordringene. Tilskuddsordningen må bli en fast og forutsigbar ordning som foreslått i gjeldende NTP. En langsiktig og forutsigbar ordning der staten bidrar, er viktig for å få til lokalpolitiske vedtak om bompengepakker for bærekraftig transport.

En lik TT-ordning (tilrettelagt transport) for hele landet, grønn jyllandskorridor og ferdigstilling av rv. 9 og rv. 41 var andre tema fylkesordføreren tok opp under innspillsmøtet med departementene.

Politisk ledelse i de to departementene var representert i Kristiansand ved statssekretær i Samferdselsdepartementet Cecilie Knibe Kroglund og statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet Kristina Sigurdsdottir Hansen.