Reduserte klimagassutslippene med 16 prosent

I veiprosjektet ny veg til Arendal havn har Agder fylkeskommune redusert utslippene i byggefasen med 16 prosent.

Fv. 475 Neskilen-Arendal havn - Klikk for stort bildeKloppedalen bro ferdig bygget med vei. Agder fylkeskommune

Veien fra Neskilen til Arendal havn sto ferdig sist sommer, og i dette prosjektet har avdeling Utbygging veg i Agder fylkeskommune jobbet aktivt med målet  i mobilitetsplanen om å redusere klimagassutslipp og gjennomføre miljøtiltak. I byggefasen av prosjektet har man beregnet at man har redusert utslippene med 16 prosent ved å velge alternative løsninger.

Fikk utbetalt klimasatsmidler

Nå har Agder fylkeskommune fått utbetalt 818 000 kroner i klimasatsmidler for klimareduserende tiltak ved byggingen av ny fv. 410 Eydehavn. 

Foto av Steinar Knutsen - Klikk for stort bildeProsjektleder Steinar Knutsen i Agder fylkeskommune Agder fylkeskommune

Prosjektleder Steinar Knutsen har i samarbeid med klimakoordinator Ingvild M. Lindaas, utarbeidet klimabudsjettet ved hjelp av verktøyet VegLCA.  Basert på dette ble entreprenørene invitert til å utarbeide sitt eget klimagassbudsjett for å vurdere klimareduserende tiltak, både i tilbudet og under gjennomføringen.

– Under gjennomføringen var det mulighet for entreprenøren til å innhente bonus for tiltak som gav ytterligere reduksjon av klimagassutslipp. Miljødirektoratet begrunnelse er at de vurderer bruk av bonus for klimagassreduksjoner som nytenkende når det gjelder anskaffelsesmodell for veibygging. Gjennom denne typen anskaffelse kan fylkeskommunen oppnå klimagassreduksjoner også på områder der det ikke er lett å sette ambisiøse, absolutte krav i anskaffelsen, forklarer Steinar Knutsen.

Alternative løsninger sparer CO2

I pilotprosjektet har Agder fylkeskommune da klart å redusere klimagassutslippet i byggingen av veistrekningen med 16,4%, tilsvarende 872 tonn CO2. Løsninger som reduserte klimagassutslippet var, blant annet; endring av asfaltleverandør (transport og produksjon), rigg,  lavkarbonbetong, bytte til bjelkebru og mure stein fra anlegg. 

– Disse klimagassutslippene kommer i tillegg til de 760 tonn CO2 som allerede ble redusert ved hjelp av krav i kontrakten. Erfaringen fra dette utbyggingsprosjektet er at ved å benytte både krav og bonus i kontrakten får vi best resultat i forhold til å redusere klimagassutslippene, sier klimakoordinator Ingvild Møgster Lindaas.

Entreprenørene på lag

Ifølge prosjektleder Steinar Knutsen har også entreprenørene fått økt sin kunnskap og fokus på klimatiltak.

– De har i tillegg syntes at det har vært gøy å jobbe med å få redusert klimagassutslippene. På eget initiativ har de også gjort klimareduserende tiltak uten å få bonus, blant annet på massetransport og arbeid i veitraséen.

Skogrydding på fylkesvei 475 Neskilen-Arendal havn - Klikk for stort bildeKloppedalen bro, hugget og startet grunnarbeidene. Vegetasjon til og med under broen er spart. Agder fylkeskommune

Les mer

Klimabudsjett og regional plan for mobilitet

I klimabudsjettet legger Agder fylkeskommune frem klimamål, utslippsramme, faktiske utslipp (klimaregnskap) og tiltak for å redusere utslipp.

Les mer om klimabudsjett i Agder fylkeskommune

Regional plan for mobilitet er en detaljert regional plan som peker på 23 steg til 2033, og hvilke prioriteringer som bør gjøres.

Les mer om regional plan for mobilitet

Klimasats – støtte til klimatiltak

Klimasats er en støtteordning for kommuner og fylkeskommuner som vil kutte utslipp av klimagasser og bidra til omstilling til lavutslippssamfunnet.

Les mer om klimasatsmidlene fra Miljødirektoratet