Seks busser sendt som hjelp til Ukraina

Agder fylkeskommune er blant bidragsyterne når seks busser fylt av nyttige gjenstander er på vei til Ukraina.

Folk møtes utenfor busser - Klikk for stort bildePolitikere møtte frivillige hjelpere på Torvet tirsdag for å for å ønske dem lykke til og takke for innsatsen Kristiansand kommune

Det er folk i byen Mykolaiv i Ukraina som får bussene i gave.

– Vi er glade for å se at disse flotte bussene er på vei og skal komme til nytte for folk i Mykolaiv.

Det sa ordfører i Kristiansand Mathias Bernander da han sammen med fylkesordfører Arne Thomassen i Agder fylkeskommune og tidligere ordfører Jan Oddvar Skisland takket de frivillige hjelperne og giverne på Torvet i Kristiansand.

De frivillige hjelperne i organisasjonen, Hope for Ukraine, får kjørt seks busser fylt med nyttige gjenstander over grensa til Ukraina. Der overtar ukrainske sjåfører, men de norske frivillige blir med hele veien frem til Mykolaiv.

Stolt og rørt over innsatsen

Fylkesordfører Arne Thomassen er stolt og rørt over innsatsen til frivilligere og giverne.

– Det er flott å se så mange frivillige i sving for å gjøre en betydningsfull innsats for folket i Mykolaiv, Ukraina, sier fylkesordfører Arne Thomassen.

Folk møtes utenfor busser - Klikk for stort bildeFylkesordfører Arne Thomasssen, Tor Utsogn i Hope for Ukraine og ordfører Mathias Bernander. Kristiansand kommune

Kristiansand Utbyggerforening har gitt 250.000 til innkjøp av bussene.  Agder fylkeskommune bevilget i møte 11. oktober 125.000 kroner til å bidra til frakten av bussene. Kristiansand kommune bidrar også til frakten med 95.000 kroner.

Fra Alta og Kirkenes til Mykolaiv

Pengene fra kommunen og fylkeskommunen var nødvendige etter at penger til kjøp av bussene var sikret. De store kjøretøyene skulle fraktes fra Alta og Kirkenes der de har gått som bybusser, til ny drift i Mykolaiv.  Verksteder har bidratt med gratis eller rimelige reparasjoner, og flere enkeltpersoner og mange bedrifter har gitt annen hjelp eller bidrag.

Hjelpesendingen er en del av samarbeidsavtalen mellom de to byene,  Mykolaiv og Kristiansand, som ble signert 5. mai i Kristiansand under Europakonferansen for demokrati og menneskerettigheter.

I juni hadde tidligere ordfører Skisland og ordfører i Mykolaiv, Oleksandr Sienkevych, sitt første digitale ordførermøte.  Mangel på busser er ett av de største problemene i den krigsrammede byen ved Svartehavet. Skisland og administrasjonen visste ikke på det tidspunktet om det ville la seg gjøre å skaffe de viktige bussene.

Folk møtes utenfor busser - Klikk for stort bildeBussene er fylt opp av mye som blir nyttig for mottakerne i Mykolaiv. Alt fra barneleker til medisinsk utstyr, vinterklær og madrasser vil komme godt med. Kristiansand kommune

– Etter det katastrofale bruddet ved Kakhovka-demningen 6.juni, som rammet Mykolaiv hardt, ønsket kommunen sterkt å hjelpe, også som en viktig start på et langvarig samarbeid, sier internasjonal rådgiver i kommunen Øyvind Laderud.

Han begynte med å se om det var mulig å finne noen aktuelle busser og fikk napp hos Boreal som skulle avhende busser i Finnmark. Kristiansand Utbyggerforening var tidlig inne i bildet og sikret penger til kjøpet.

Leker, vinterklær og medisinsk utstyr

Den Agder-baserte organisasjonen Hope for Ukraine kom med i arbeidet i september og sørger for logistikken. De stiller med sjåfører og har fått fylt bussene med alt fra leker, til vinterklær, medisinsk utstyr og motorsager.

Hope for Ukraine fikk med seg en plakett med Kristiansand kommunes byvåpen og en skriftlig hilsen fra ordføreren som hjelperne skal overbringe når de er vel fremme.
– Kommunens motto står i latin på byvåpenet. «Causa Triumphat Tandem Bona» betyr «Den gode saken vinner til slutt». Jeg synes dette også passer svært godt i en hilsen til Ukraina og Mykolaiv, sa Bernander.

Folk møtes utenfor busser - Klikk for stort bildeDet er flotte kjøretøyer sørlendingene nå tar med seg til Mykolaiv. De er 11-13 år gamle, men fullt brukbare og EU-godkjente. Kilometerstanden varierer fra 250.000 - 815.000 kilometer. Kristiansand kommune

Tekst og foto: Kristiansand kommune