Setter kursen for økt gjennomføring ved skolene

Høstens utviklingsdialoger mellom skoleeier og de offentlige videregående skolene er i gang. 

En gruppe mennesker smiler til kamera - Klikk for stort bildeAssisterende fylkesdirektør for utdanning, Line Marie Poppe (t.h.) sammen med ansatte ved Vågsbygd videregående skole. På bildet: Jenny Hodnemyr, Reidar Kyllesdal, Karina Folkestad, Trine L. Nielsen og rektor Cecilie Gitmark

To ganger i året møtes skoleeier, ledergruppen og tillitsvalgte ved de offentlige videregående skolene i Agder, sammen med personalet og elevene, for å diskutere skolenes mål og utfordringer. 

– Vårt mål er at stadig flere, helst alle ungdommer og voksne, skal fullføre og bestå sin videregående utdanning, sier Line Marie Poppe, assisterende fylkesdirektør for utdanning i Agder fylkeskommune.

Elevmedvirkning

På Vågsbygd videregående skole har de spesielt fokus på elevmedvirkning, tilpasset opplæring og utvikling av vurderingskompetansen. Høstens utviklingsdialog hadde en ramme hvor skolen på bakgrunn av egen analyse av resultater og fremdrift på tiltak i utviklingsavtalen, skulle reflektere over læringsmiljø, læringsutbytte og gjennomføring.

– Generelt vil jeg si at det er en fin måte for den enkelte skole å tydeliggjøre forskjellige aspekter ved drift, pedagogisk og strategisk utviklingsarbeid, særlige utfordringer og konkret behov for samarbeid med skoleeier, sier Cecilie Gitmark, rektor ved Vågsbygd videregående skole. 

Snakker med elevrådet

Gitmark synes det er veldig bra at skoleeier bruker deler av utviklingsdialogen på å snakke med elevrådet. 

– Elevens stemme betyr mye for det inntrykket skoleeier sitter igjen med etter dialogen. Det er godt å se at elevene har samme oppfatning av sin skolehverdag og medvirkning som vi i ledelsen har, sier rektoren.

Utfordrer hverandre

Line Marie Poppe forteller at samtalene ikke skal være preget av tilsyn eller å vise frem glansbilder. Hensikten er at skoleeier og ledelsen skal diskutere, reflektere og utfordre hverandre på skolens muligheter, utfordringer og tiltak. Skolene vurderer sin egen virksomhet og setter reviderte mål.

Smilende mennesker i et rom. - Klikk for stort bildeFylkesdirektør for utdanning, Arly Hauge i utviklingsdialog på Søgne videregående skole.

Etter samtalene evaluerer skoleeier for å vurdere hvordan de kan gi støtte og veiledning basert på skolenes innspill.

– Basert på skolenes tilbakemeldinger utarbeider vi interne mål og tiltak. Dette bidrar til kontinuerlig læring og utvikling i hele organisasjonen, med mål om å forbedre levekårene for alle i Agder, sier Poppe.

Skoleeier setter overordnede mål for skolene, som følges opp gjennom en utviklingsavtale som varer i tre år.