- Rapporten gir oss politikere et godt bakteppe og fakta til videre behandling. En styrke med rapporten er at den er overraskende detaljert og grundig. Skole for skole og linje for linje gir den anbefalinger. Så blir det oss politikeres oppgave å se dette opp mot samfunnsbehovene og utfordringer med synkende elevtall. Jeg tenker dette er en rapport som kan hjelpe oss til å se utdanningssektoren over tid. Vi politikere kan velge å bruke hele eller deler av rapporten og vi kan bruke den til å gjøre vurderinger frem i tid, mener Rune André Sørtveit Frustøl, leder av hovedutvalg for utdanning og folkehelse
- Vår målsetning i Agder fylkeskommune er å sikre at ressursene våre prioriteres optimalt for å kunne tilby den beste utdanningen for flest mulig innbyggere på hele Agder, samtidig som vi dekker arbeidslivets behov for arbeidskraft. Derfor har vi bestilt denne omfattende rapporten," forklarer Arly Hauge, fylkesdirektør for utdanning når han skal forklare bakgrunnen for rapporten.
Norconsult som har utarbeidet rapporten har med utgangspunkt i kunnskapsgrunnlag om videregående opplæring i Agder, laget en grundig rapport med konkrete anbefalinger for tiltak i skole- og tilbudsstrukturen.
Her finner du rapporten fra Norconsult
Bakgrunn
Skolestrukturen beskriver hvilke videregående skoler fylkeskommunen driver og hvor disse er lokalisert. Tilbudsstrukturen er det utdanningstilbudet de ulike skolene tilbyr innen utdanningsprogram på VG1 og programområdene på VG2 og VG3. Agder fylkeskommune har som mål at alle elever og lærlinger skal gjennomføre videregående opplæring med dokumentasjon som anerkjennes for videre studier og arbeidsliv. Skole- og tilbudsstrukturen må bygge opp om denne målsettingen og sikre kvalitet i opplæringen gjennom en bærekraftig, økonomisk og robust skolestruktur.
Skole- og tilbudsstrukturen skal sikre at elevene får et utdanningstilbud innenfor sine rettigheter og at arbeidslivets og næringslivets behov for arbeidskraft dekkes. Skolenes bygninger med sin geografiske lokalisering, bygningsmessige utforming og kapasitet danner de fysiske rammene for skole- og tilbudsstrukturen.
Fagmiljø og tilgang på kompetent arbeidskraft danner de fagressursmessige rammene for skole- og tilbudsstrukturen. Kvalitet i opplæringen krever fagmiljøer som er tilstrekkelig store for å utvikle profesjonsfellesskapet og videreutvikle det faglige tilbudet på skolene.
Elevenes ønsker og arbeidslivets/næringslivets behov er utgangspunkt for dimensjoneringen av tilbudene. Elevtallsutviklingen i de ulike delene av fylket er et viktig premiss for fremtidig skole- og tilbudsstruktur.
Det må legges til rette for robuste fagmiljø som tåler en oppskalering de nærmeste årene og deretter en nedskalering. De økonomiske rammene påvirkes av elevtallet og ressursbruken avhenger av type utdanningsprogram, dimensjonering og organisering av tilbudene.