Vil gi elevenes stemme mer plass i skolen

Elevmedvirkning var tema da skolelederne i Agder nylig samlet seg i Kristiansand for å utforske og styrke elevaktiv opplæring.

To personer står i et stort rom og smiler til kamera - Klikk for stort bildeElevrådsleder Alvilde Sjølingstad på Søgne vgs delte sine tanker om elevmedvirkning på scenen under skoleledersamlingen på Hotel Norge i november. Her med rektor ved Søgne vgs Anita Ingebrigtsen Fredriksen. Agder fylkeskommune

– Sluttrapporten fra Ekspertgruppe for skolebidrag «En skole for vår tid» viser at aktiv satsing på elevmedvirkning er avgjørende for å lykkes som skole i dag. Dette er noe vi tar på alvor i Agder fylkeskommune, sier Line Marie Poppe, assisterende fylkesdirektør for utdanning.

15.-16. november var skolelederne samlet på Hotel Norge i Kristiansand for å lære, diskutere og jobbe med å øke elevmedvirkning på sin skole.

Dag 1 var ledet av professor Erlend Dehlin fra NTNU som delte sin ekspertise fra forskningen sin og boken «Elevmedvirkning og samskapt læring». (Dehlin og Jones, Fagbokforlaget 2022). Dehlin fikk med salen og skapte stort engasjement.

Filmsnutter laget av elever på ulike skoler ble også vist. Her delte elever sine tanker om hvordan de kan påvirke undervisningen og samspillet med lærerne. Svarene fra elevene understreket betydningen av elevmedvirkning.

Dagen bød også på panelsamtale hvor elevrådsleder Vågsbygd vgs, Erza Malici og Yasir Mohamed, KKG, fortalte om hva elevmedvirkning betyr for dem. Fylkesdirektør for utdanning Arly Hauge, rektor ved Vennesla vgs Gyrid Nedberg Grønlid, lærer ved Risør vgs, Jon Gløersen og professor Erlend Dehlin var de andre deltakerne i samtalen, som ble ledet av kommunikasjonsrådgiver Øyvind Berdal.

Fagkontakter og Tangen ytring

Under dag 2 var det elevrådsledere Celine Aas på Tangen vgs og Alvilde Sjølingstad på Søgne vgs sin tur til å dele sine perspektiver på scenen.

En ung jente forteller fra en scene. - Klikk for stort bildeElevrådsleder Celine Aas forteller om tiltak for økt elevmedvirkning på Tangen vgs. Agder fylkeskommune

På Tangen vgs har de innført flere tiltak for å øke elevmedvirkningen. Eksempler på dette er at skolen har elever som er fagkontakter. De samhandler med læreren rundt opplæring og vurdering. Elevrådet arbeider tett opp mot ledelsen. I tillegg kommer kampanjen, Tangen ytring, som inspirerer elevene til å bruke sin stemme.

Motiverer

Elevrådsleder Alvilde Sjølingstad fra Søgne vgs mener elevmedvirkning må være reell og meningsfull. Hun oppfordret skolens ansatte til å involvere elevene i beslutningsprosesser.

– Det gir elever mulighet til å ta ansvar for egen læring. Når vi får være med å bestemme undervisningen, blir vi mer motivert og engasjerte. Vi får en mer personlig tilnærming til eget arbeid, og dette fører ofte til bedre faglige resultater, sa Sjølingstad.

Hun oppfordret lærerne til å spørre klassen oftere om læringsmetoder, for å få noen gode tips og innspill, og ønsket seg mer variasjon i undervisningen.

– Elever må få kunnskap og ressurser som gjør dem i stand til å ta stilling til noe. Spør klassen, bruk skjemaer. Dette kan føre til nytenking for deg, samtidig som elever føler at deres mening betyr noe, oppsummerte Sjølingstad.

Lek og læring

Til slutt presenterte Cecilie Gjære Neset, Inger-Johanne Danielsen, og Siren Breidalen Wulff et innlegg om danning i skolen. De illustrerte viktigheten av å leke sammen ved å slippe mange ballonger ut blant deltakerne. Ballongene skulle ikke treffe bakken, og dette krevde både samarbeid og lekenhet fra salen.

Ifølge tall fra Elevundersøkelsen, er det fortsatt en vei å gå når det gjelder elevmedvirkning på Sørlandet.

– Men det gjøres allerede mye godt arbeid med elevmedvirkning på skolene. Vi håper denne samlingen kan inspirere til enda mer samarbeid mellom elever, ansatte og skoleeier. Elevene har kommet med gode innspill disse dagene, som vi tar med oss videre, sier Cecilie Neset Gjære.

Skolene deltok også i arbeidsøkter for å diskutere hvordan de i større grad kan få elevaktiv opplæring på sine skoler.

Med utgangspunkt i sluttrapporten fra Ekspertgruppe for skolebidrag «En skole for vår tid», vil fylkeskommunen legger til rette for mer elevmedvirkning, både eksternt mot skolene og internt på direktørområdet. Det er en intensjon å gjøre elevmedvirkning til et sentralt tema i utviklingsdialogene de neste tre årene.

Tre damer smiler til kamera - Klikk for stort bildeCecilie Gjære Neset, Inger-Johanne Danielsen, og Siren Breidalen Wulff holdt et innlegg om danning i skolen. Agder fylkeskommune