Rutiner og opplæring for publisister

En innholdsprodusent - eller publisist - har ansvaret for å publisere innhold som en tjenesteansvarlig mener dekker et behov i en brukergruppe. Dette gjelder både for skoler og fylkesadministrasjonen.

Hva gjør en publisist?

Publisister produserer, redigerer og vedlikeholder innhold på Agder fylkeskommune sine nettsteder. Rollen har myndighet til å foreslå eller ta initiativ til å produsere innhold på hele eller deler av nettsidene. Kvalitetsikring vil gjøres i samarbeid med en tjenesteansvarlig eller en rådgiver i kommunikasjonsavdelingen. 

En tjenestansvarlig er en medarbeider som "eier" tjenesten som skal distribueres via nettsteder. Dette er som oftest en annen person enn publisist. Tjenesteansvarlig er - som ordet forteller  - ansvarlig for selve innholdet som skal publiseres.

Publisister skal til enhver tid følge gjeldende retningslinjer for publisering

Prosedyre for innmelding av nye publisister

Å arbeide med innhold på et nettsted kan være krevende. For å lære systemet er det derfor nødvendig at en ny publisist får tilstrekkelig mengdetrening. Dette er en av grunnene til at vi ikke skal ha flere områdepublisister eller skolepublisister enn nødvendig.

Hensynet til personvern, datasikkerhet og universell utforming tilsier også at vi skal holde oss med et begrenset antall brukere i publiseringsløsningen. Følgende forhold skal avklares når det er ønske eller behov for en ny publisist:

  • Leder beslutter deltakelse. Alle nye publisister må ha avklart deltakelse fra nærmeste leder. Det å være publisist for et område er en arbeidsoppgave som både tar tid, krever god opplæring, og innebærer oppfølging fra avdeling / område.
  • Avklaring av ansvarsområde. Før opplæring må en ny publisist ha en klar forståelse av hvilke avdelinger og direktørområder han eller hun har hovedansvar for. Dette går helt ned til tjenesteside-nivå. Publisister i fylkesadministrasjonen arbeider i matrise, og har ofte et større arbeidsområde enn sin egen avdeling. Publisister på skoler har som oftes ansvaret for hele skolens nettsted.

Sett i forhold til det ambisjonsnivået vi har på våre nettsteder i dag er det behov for

  • to publisister pr skole
  • to til tre publisister pr. direktørområde
  • èn publisist på direktørområde Utdanning med ansvar for sentralt distribuerte sider til skolene
  • én publisist pr sektorovergripende tema eller virksomhet utenom skole. (For eksempel Likestilt Arbeidsliv, Agder fylkesbibliotek, Karriere Agder)
  • tre publisister fra kommunikasjonsavdelingen med ansvar for nyhetsproduksjon og aktuelt-saker.

Selv om en publisist i fylkesadministrasjonen er tilknyttet et direktørområde forutsettes det at kolleger hjelper hverandre ved behov. Vi har da en samlet kapasitet som er tilstrekkelig til å levere på det kvalitetsnivået vi ønsker.

Brukertilgang til ACOS CMS vil bli opprettet i forbindelse med opplæring. Passive brukere vil slettes etter en tid.

Oversikt over publisister på agderfk.no (krever innlogging)

Publisister på skolene

Hver skole skal ha en hovedpublisist. I tillegg skal skolene ha en medpublisist som kan tre inn ved sykdom, fravær og ekstraordinært arbeidspress for hovedpublisist. Det er ikke ønskelig å ha mange publisister på hver skole. For øvrig gjelder de samme retningslinjer for skolene som for fylkesadministrasjonen.

Oversikt over hovedpublisister på skolene (krever innlogging)

Opplæring

Publisister skal sikres god og relevant opplæring før innholdsproduksjonen starter. Samtidig har publisister et selvstendig ansvar for å holde seg oppdatert. En publisist blir aldri fullt utlært. Dette gjelder både for teknisk og praktisk innsikt i ACOS CMS, og for den kontinuerlige utviklingen av prinsipper for publisering på alle våre nettsteder.

Krav til individuell obligatorisk opplæring

Før en publisist kan arbeide på våre nettsider gjennomføres en obligatorisk, individuell opplæring. En slik opplæring kan vare fra én til tre timer, avhengig av den enkeltes forhåndskunnskaper om publisering på nett. Opplæringen vil ta for seg konkrete teknikker for å publisere en artikkel på en av våre nettsteder.

Veiledning for publisering av artikler

Innmelding i felles team

Alle publisister blir meldt inn i ett av to team ved oppstart. Det meste av dialog knyttet til publisering blir lagt ut her. Teamene har tre kanaler.

  • Generelt. Brukes til å presentere nye medlemmer, diskutere temaer som omhandler selve teamet.
  • ACOS CMS. Brukes til nyheter og diskusjoner knyttet til selve publiseringsløsningen. Feilmeldinger som angår CMS.
  • Innhold og arbeidsform. Dette er hovedkanalen. Her diskuteres og presenteres konkrete tips og krav som gjelder hva vi skal publisere, hvor innhold skal publiseres, og hvordan.

Når et tema antas å ha interesse for flere enn én person brukes en kanal. Ved individuelle problemstillinger brukes chat-tjenesten i Teams. Alle publisister forplikter seg til å holde seg oppdatert på innhold i teams.

Publisister agderfk.no (krever innlogging)

Publisister skoler (krever innlogging)

Hjelpefunksjonen i ACOS CMS

Den viktigste kilden til å lære seg ACOS CMS er hjelpefunksjonen som er bygget inn i CMS. Den finnes som egen nettadresse, og kan også nås via blå hjelpeknapp oppe til høyre når vi er innlogget i CMS

Skjermdump av en nettside. Illustrasjon - Klikk for stort bilde

Bildet viser en skjermdump av deler av en nettside. ACOS CMS Hjelp. Tekst handler om økt sikkerhet på nettsiden ved hjelp av CAPTCHA. Et søkefelt viser teksten "Hva trenger du hjelp til?"

På hjelpesiden ligger praksiske steg-for-steg-instruksjoner om hvordan vi skal gå fram for å bruke moduler og funksjoner i ACOS CMS.

ACOS CMS hjelpesider (krever innlogging)

Den viktigste forutsetningen for å lære seg å bruke ACOS CMS er at publisister bruker systemet ofte. Systemkunnskaper er ferskvare, og uten mengdetrening forsvinner innlært viten forbausende raskt.