1,5 mill kr. til aktiviteter for flyktninger i sommer

– Agder fylkeskommune har i denne omgang tildelt 1,5 millioner kroner i tilskudd til frivillig innsats for flyktninger og integrering, som skal komme til nytte og glede for de som trenger det gjennom sommeren. Det forteller Anne Tone Hageland, avdelingsleder for kultur, idrett og frivillighet i Agder fylkeskommune.

Liste over de som har mottatt støtte i denne omgang ligger nederst i saken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Bakgrunn

Fylkestinget i Agder vedtok i mai 2022, med bakgrunn i den økte flyktningeankomsten fra Ukraina, å støtte og oppmuntre «De frivillige organisasjonene (som) gjør en uunnværlig jobb for å hjelpe flyktningene som kommer til landet» gjennom å gjøre midler tilgjengelig for alle frivillige organisasjoner og frivillighetssentraler som jobber aktivt med flyktningarbeid.

Til sammen bevilget 10 millioner kr

– Den samlede tildelingen er på 10 millioner, hvorav 2 millioner er gitt til henholdsvis Røde Kors i Agder og Norske kvinners sanitetsforening i Agder til deres arbeid for flyktninger. Etter tildelingen til sommeraktiviteter gjenstår det 4,5 millioner for tildeling til aktiviteter og tiltak gjennom høsten og vinteren. Disse har søknadsfrist 1. september, opplyser Anne Tone Hageland.

Frivillige er viktige for å inkludere flyktninger

– På Agder er det så langt i år bosatt over 900 flyktninger, de fleste fra Ukraina, mange familier med barn. Det forklarer Jonas Ravn Øhlckers, frivillighetsrådgiver i Agder fylkeskommune. Han fortsetter: En del bor fortsatt på asylmottak. Det kan være vanskelig og kjennes utrygt å komme ny til Norge, etter å ha måtte flykte - enten man fortsatt bor på et asylmottak eller man har fått en bostedskommune der man skal starte en ny hverdag. Da er det viktig å bli tatt godt imot, få hjelp til å finne ut av ting, bli kjent med mennesker og nærmiljø, og også få noen gode sommeropplevelser. Frivillige ildsjeler og lokale lag er viktige hjelpere og døråpnere til inkludering i lokalsamfunnet, mener Jonas Ravn Øhlckers.

Dette skal pengene brukes til

– Det er et bredt utvalg av organisasjoner som har søkt og fått tilskudd for å bidra til at tilværelsen på asylmottak og hverdagen i et nytt lokalsamfunn, skal bli lettere, sier Jonas Ravn Øhlckers. Søkerne som i denne omgang har fått penger ligger i de kommunene med asylmottak og/eller flere nyankomne flyktninger, til sammen 8 ulike kommuner i Agder. I tillegg har fem organisasjoner med et regionalt nedslagsfelt fått penger.

Tilskuddene skal blant annet brukes til:

• Flere av frivilligsentralene i regionen koordinerer aktiviteter gjennom sommeren, og sørger for å få med flyktninger på aktiviteter som skal foregå. Sammen med lokale lag og foreninger vil de gjennomføre egne turer, møteplasser og andre aktiviteter. Flere andre planlegger også å gjennomføre turer og sørge for ferieopplevelser - med noe å fortelle når sommeren er over.
  • Mange organisasjoner, blant annet flere menigheter, sørger for åpne møteplasser der man kan komme for å få hjelp eller slå av en prat med andre.
  • Sommer på Sørlandet er sjø og badetid – og flere av aktivitetene som har fått støtte, handler om å gi svømmeopplæring og introdusere flyktninger for sjøliv og skjærgård.
  • Noen idrettsforeninger har fått støtte til aktiv inkludering av flyktninger i sine aktiviteter, til gjennomføring av aktivitetsdager, eller til å dele ut utstyr som trengs for å delta i aktivitet.

Informasjon om tilskuddsordningen finner du her: agderfk.no/integrering

Oversikt over tildelte tilskudd:

Søkerorganisasjon:

Tildelt