Agder best i landet på formidling av læreplasser

– Dette er et villet resultat. Det er bare å gratulere alle som over tid har stått på og jobbet systematisk for å formidle læreplasser til både ungdom og voksne i vårt fylke. Så tar vi dette som inspirasjon til å fortsette jobben videre, sier Arly Hauge, fylkesdirektør for utdanning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Helt ferske tall fra utdanningsdirektoratet (Udir) viser at Agder er best i landet på formidling av lærekontrakt og opplæringskontrakt samlet. Det vil si læreplasser for fag- og svennebrev og kompetansebevis. Av de med ungdomsrett er det 96,8 prosent som har fått kontrakt, enten i en bedrift (93 prosent) eller på skole (3,8 prosent). (Se mer i tabell under)

Krav og samarbeid er nøkkel til suksess

Vi oppnår svært gode resultater fordi det er mange som har jobbet systematisk over tid for at vi skal lykkes med god formidling av læreplasser. Fra politikerne som har satt fokus på formidling til fagopplæring og stilt krav om bedring, til alle partene som har jobbet godt sammen: Bedriftene som bidrar og tar samfunnsansvar, De gode samarbeidspartene i privat og offentlig sektor, opplæringskontorene og ikke minst de videregående skolene som virkelig har jobbet med elevene og mulighetene til læreplass. Nå ser vi en tydelig utvikling og et flott resultat. Det sier Morten Torkelsen leder av fag- og yrkesopplæring i Agder fylkeskommune. (se tallene i tabell under)

Markering

Vi har all grunn til å feire disse fantastiske resultatene. I oktober 2022 vedtok fylkestinget i ei målsetting om 2000 nye kontrakter.  Tallene nå viser at, inkluderes fagbrev på jobb, er vi nå på 1911, ei økning fra 1600 for to år siden. Vi er på god vei. Dette vil fylkestinget markere med en enkel feiring på vår første dag, når vi møtes tirsdag 14. februar. Jeg vil gjerne gi honnør til alle som har bidratt til dette enorme løftet for regionen. Det å sikre våre bedrifter kompetente fagfolk og våre ungdommer en utdanning som regionen etterspør, det er helt fenomenalt. Så dette markerer jeg gjerne, sier Arne Thomassen, fylkesordfører i Agder.

Oppsummert tallene for 2022:

Inngått: 1718 ordinære lærlingkontrakter + inngåtte opplæringskontrakter og inngåtte «fagbrev på jobb»-kontrakter blir 1911

Ferdig: 2177 er antall ferdige kontrakter som er blitt fag- svennebrev og kompetansebevis i 2022

Tabellen under viser veksten i inngått kontrakter på Agder de siste tre årene.

Samlet

Lærekontrakter

Opplæringskontrakter

Fagbrev på jobb

Antall kontrakter

1911

(Antall kontrakter telles fra 1. oktober et år til 30. september året etter. 2022 betyr da 1. oktober 2021 til 30. september 2022.)

Tabellen under viser utviklingen de siste årene i de ulike typer yrkesopplæring som er fullført:

Agder

Fag-/svennebrev/kompetansebevis

2064

Lærling (1)

Praksiskandidat (2)

Fagopplæring i skole (3)

Fagbrev på jobb (4)

Kompetansebevis/lærekandidat (5)

1. Lærling er de som tar ordinært fag- eller svennebrev i en opplæringsbedrift.
  2. Praksiskandidat er personer som har lang erfaring innen et fag og kan ta fagprøve uten å være elev eller lærling.
  3. Fagopplæring i skole er et tilbud til de som ikke finner læreplass i bedrift, men kan gjennomføre læretiden sin på skole og likevel få tatt fagprøve. Her utgjør helse- og oppvekst voksne omlag 40 prosent av alle elevene.
  4. Dette er voksne i arbeid som på egen arbeidsplass kan ta et fagbrev.
  5. Elever som tar kompetansebevis i bedrift.

I den totale oversikten regnes både de som har ungdomsrett og voksne lærlinger. De aller fleste har opplæring i bedrift. Særlig noen voksne kandidater har mulighet til å ta fagbrev på egen arbeidsplass.

Kontaktperson:

Arly Hauge, fylkesdirektør for utdanning, tlf: 90977432
Morten Torkelsen, leder, avdeling for fag- og yrkesopplæring, tlf:

Arne Thomassen, fylkesordfører. tlf: 91343905