Færre direktørområder i fylkeskommunen

Fylkeskommunedirektør Tine Sundtoft reduserer antall direktørområder fra åtte til fem.  

Bilde. Fylkeskommunedirektør Tine Sundtoft holder presentasjon under allmøtet. - Klikk for stort bildeFylkeskommunedirektør Tine Sundtoft under allmøtet 7.januar 2025. Agderfk/Cheryl Macdonald.

Fylkestinget vedtok i desember 2024 å redusere budsjettet for Agder fylkeskommune med 46 mill. kroner i 2025. Dette øker til 93 mill. kroner i 2026 og til 144 mill. kroner fra 2027.

I vedtaket ble fylkeskommunedirektøren også bedt om å gå gjennom antall direktørområder og se til sammenlignbare regioners struktur.

– Fylkestingets vedtak retter tydelig innsatsen mot tjenesteproduksjonen vår. Vi skal gjennom driften og gode tjenester utvikle Agder i tråd med Regionplan Agder 2030, sier Sundtoft.

Fylkeskommunedirektøren har derfor besluttet at fylkeskommunen fra påske består av fem direktørområder. Det understrekes at selve navnene på direktørområdene ikke er bestemt. De skal ses i sammenheng med nærmere avklaring av ansvars- og tjenestefordeling og områdenes formål:

Dette er de nye direktørområdene (arbeidstitler):

  • Næring, plan og kultur
  • Utdanning og folkehelse
  • Samferdsel
  • Økonomi
  • Organisasjon

Følger opp fylkestingets budsjettvedtak

– Med disse endringene følger jeg opp fylkestingets budsjettvedtak om en reduksjon i antall direktørområder. Intensjonen min er å sikre en organisering og omstilling som gjør oss i stand til å levere gode tjenester til innbyggerne innenfor stadig strammere økonomiske rammer, sier Sundtoft.

Gjennom omstillingen har fylkeskommunedirektøren en intensjon om å redusere med omtrent 10 ledere og 35-45 ansatte i fylkesadministrasjonen.

– Jeg tror vi skal kunne gjennomføre nedbemanningen gjennom naturlig avgang, men jeg kan ikke garantere det, sier Sundtoft.

Ansattrepresentanter og tillitsvalgte involveres i omstillingen

Det er kun de fem områdene og hovedinnretningen på disse som fylkeskommunedirektøren nå har avklart.

Nå tas de tillitsvalgte med på råd om hvilke ansvar og tjenester som skal ligge til hvilke direktørområder. I informasjons- og drøftingsmøtene skal det også drøftes hvordan områdene skal organiseres med avdelinger og seksjoner og tilhørende ansvar og oppgaver.

– Reduksjonen i antall direktørområder er det første steget i omstillingsprosessen vi står i. Jeg har stor forståelse for at mange ansatte nå lurer på hva som skjer med sin avdeling eller seksjon, og disse avklaringene vil skje frem mot påske, sier Sundtoft.