Fv. 475 Neskilen-Heftingsdalen: Alternativ A3.3 bearbeides videre til reguleringsplanforslag

Agder fylkeskommune og Arendal kommune samarbeider om reguleringsplan for ny fv. 475 mellom Neskilen og Heftingsdalen. Nå er veglinjen for reguleringsplanforslaget valgt, og det arbeides med konkrete løsninger for den nye vegen.

Veglinje A3.3 for fylkesveg 475 Neskilen-Heftingsdalen i Arendal kommune - Klikk for stort bildeDette er den veglinjen det jobbes videre med i reguleringsplan for fv. 475 Neskilen-Heftingsdalen. Agder fylkeskommune

I løpet av januar vil forslag til de tekniske løsningene være på plass. Parallelt arbeides det med konsekvensutredning og arealplandokumenter. Vår ambisjon er å ha planforslaget klart til utgangen av februar.

Prosess for å velge veglinje

For denne planen er det valgt å gjennomføre en siling i perioden etter oppstart og planprogram, og før det utarbeides reguleringsplan med konsekvensvurdering (KU).

Prosjektet har jobbet med å tegne opp ulike vegalternativer. De ulike alternativene er vurdert i forhold til silingskriterier. Dette er oppsummert i en silingsrapport, og denne ble sendt ut på høring høsten 2022. Det skal lages reguleringsplanforslag med KU for det alternativet som til slutt anbefales.

Tidsplan fv. 475 Neskilen-Heftingsdalen
Tidsrom/-punkt Aktivitet
10. mai 2021 Planprogrammet ble fastsatt av Arendal kommune
høst 2021-høst 2022 Arbeid med alternativer, og vurderinger av disse
23. juni 2022 Silingskriterier tatt opp i regionalt planforum
17. oktober 2022 Silingsrapport sendt ut på høring, samt orientering i kommuneplanutvalget (KPU) 12. oktober
31. oktober 2022 Åpent møte i høringsperioden
15. november 2022 Frist for å sende innspill
november-desember 2022 Innspill gjennomgås, og oppsummeres
7. desember 2022 Orientering til KPU om valg av veglinje

Prosjektet orienterte kommuneplanutvalget i Arendal om resultatene fra høringen 7. desember, og har deretter jobbet videre med en optimalisering av A3.3.

Innspill til silingsrapport

Det er kommet inn en rekke merknader og innspill til silingsrapporten. Alle disse er gjennomgått og oppsummert. Oppsummering med kommentarer vil bli et vedlegg til reguleringsplanen. Det har for silingen sin del vært viktig å få frem forhold som skiller mellom alternativene. Deler av innspillene har dreid seg om forhold som vil gjelde uavhengig av hvilket alternativ som tas med videre. Slike innspill vil tas med videre i optimalisering av vegen, og i konsekvensvurderinger av denne.

Høringen viser at det i hovedsak er støtte til det anbefalte alternativet A3.3.

Kort oppsummert har innspill dreid seg om følgende:

Hensyn til jordbruk, skogbruk og behov for kryssing av den nye fylkesvegen:

I arbeidet med veglinjen er det gjort noen justeringer for å spare dyrka mark, men en rekke hensyn skal ivaretas. Det er lagt inn noen landbruksunderganger, og der hvor det er mulig er disse samlet.

Anleggstrafikk og trafikksikkerhet:

Ulike muligheter for anleggsgjennomføring blir vurdert, og det vil bli stilt krav om trafikksikre løsninger til entreprenører.

Metode i silingsrapport og kunnskapsgrunnlag:

Metoden i silingsrapporten er tilpasset nivået – siling, og hensikten – å velge ett vegalternativ. Kunnskapsgrunnlaget vil suppleres noe i dokumentet som oppsummerer og svarer ut innspill.

Ønske om at ny veg flyttes mot nordøst ved den gamle lysløypa:

Det er gjort vurderinger for en veglinje lengre mot nordøst. Prosjektgruppen har rådført seg med kommunens administrasjon som vektlegger betydningen av næringsarealer. I tråd med disse signalene beholdes vegtrasé sør for kollen.

Nærhet til E18:

Det er opprettet kontakt med Nye veier. Fylkesvegen er trukket noe lengre unna E18.

Adkomst til fremtidige næringsarealer:

Det er opprettet kontakt med næringsutviklerne, og reguleres inn adkomst til nye næringsarealer.

Medvirkning fra barn og unge

I løpet av januar vil det bli gjennomført møter med elever fra skolene i området. Når nytt ungdommens bystyre er konstituert vil planer for den nye fylkesvegen legges frem for dem.

Videre fremdrift

Prosjektet arbeider for tiden med teknisk plan for vegen, samtidig som det jobbes med konsekvensutredning og arealplandokumenter. Forslag til reguleringsplan skal være ferdig i overgangen februar – mars, og vil da bli sendt til Arendal kommune.

Når planen legges ut på høring vil berørte og naboer får denne tilsendt. Planforslaget skal ligge ute på høring i 6 uker. Vi tar sikte på å få et vedtak på planen sommeren 2023, gitt at ikke høring av planforslaget medfører behov for større endringer.

Kontaktperson for pressen:

Planleggingsleder Marit Hunnes, mobil 473 84 017, e-post Marit.Hunnes@agderfk.no