Tilbudsstruktur for de offentlige videregående skolene i Agder 2024/2025

Hovedutvalg for utdanning og folkehelse (HUF) har vedtatt ny tilbudsstruktur for de offentlige videregående skolene i Agder for 2024/2025.

Tilbudsstrukturen er de fagene som skal tilbys ved den enkelte skole.

Hovedutvalget vedtok fylkeskommunedirektørens forslag med tilleggspunktene 5, 6 og 7.

Forslag til tilbudsstruktur

Vedtaket:

1. Hovedutvalg for utdanning og folkehelse vedtar forslag til tilbudsstruktur for de offentlige videregående skolene i Agder, slik det foreligger i vedlagte tabeller. Forslaget ivaretar arbeidslivets behov, elevenes ønsker og er tilpasset gjeldende skolestruktur og skolenes kapasitet.

2. Det stilles krav om 60 % oppfylling for igangsetting av klasser. Det gjøres unntak for klasser etter kriteriene beskrevet i denne saken.

3. Endringer etter innsøking gjøres etter kriterier for dimensjoneringen, slik de kommer frem i denne sak. En eventuell økning i antall klasser, vil medføre at de økonomiske rammene må økes ytterligere.

4. Dersom det er behov for endringer utover det som ligger i kriteriene for behandling av tilbudsstruktur i punktene over, vil det blir lagt frem som egen politisk sak i april.

5. Yrkesopplæringsnemnda vil i dimensjoneringssaken (vårbehandlingen) gis mulighet til å redusere antall klasser innen bygg og anleggsfag, dersom markedsutsiktene ikke har vesentlig bedret seg. Dette gjøres primært i Kristiansandsregionen.

6. Tilbudsstrukturen må være mer forutsigbar og det vurderes om tilbudsstrukturen skal legges fast for hver fylkestingsperiode.

7. HUF er positiv til at det vurderes opprettelse av VG2 KEM (Klima, Energi og Miljø) ved Sam Eyde VGS. HUF ber administrasjonen gå i dialog med skolen, og vurdere om å gjøre linjen søkbar for skoleåret 2025/2026.

Personer sitter ved pulter formet som en hestesko i et stort rom.  - Klikk for stort bildeHovedutvalg for utdanning og folkehelse i møte 21. november 2023. Agder fylkeskommune

Om tilbudsstrukturen

Ved planlegging av skoler og tilbudsstruktur skal kapasiteten på den enkelte skole tilpasses ulike kriterier, blant annet:

• søkergrunnlag
  • regionens kompetansebehov
  • mulighetene for praksis og læreplasser
  • økonomiske og personalmessige konsekvenser

Vedtaket medfører en økning på tre ordinære klasser og syv grupper til hverdagslivstrening i ungdomstilbudet. Voksentilbudet reduseres med 14 ordinære 2+2 tilbud i skole, og økes til 660 plasser i ny modell for videregående opplæring for voksne (VOV), sammenlignet med skoleåret 2023/2024.

De siste årene har vi hatt en dreining i tilbudet fra studieforberedende til flere yrkesfaglige utdanningstilbud. Denne dreiningen medfører også i år behov for justeringer av tilbudene.

Fordeling av tilbudene mellom regionene, skolene og programområdene kommer frem i saksframlegg og tabeller.  Vedtatte endringer kommer frem i vedtaket ovenfor her og i protokoll fra møtet.

Totalt sett har vi god kapasitet på alle trinn og de fleste utdanningsprogrammene i Agder. Utfordringen er forskjeller mellom de ulike regionene, der enkelte regioner har for mange tilbud og for få elever til å få en tilstrekkelig oppfylling av tilbudene, mens andre regioner har det mindre romslig tilknyttet enkelte utdanningsprogram og elevgrupper.

Justeringene er gjort i tråd med gjeldende styringsdokumenter. Nåværende skolestruktur, hensynet til unge egders muligheter for skoleplass i egen region og forutsigbarhet for skolene med hensyn til kapasitet, utstyr og personal, har også vært avgjørende for forslaget. Gjeldende nærskolemodell ligger til grunn for vurderingene som er gjort. Endringer i inntaksmodell ved behandling av ny lokal inntaksforskrift kan få betydning for søkemønster og medføre endringer. Eventuelle endringer etter søkertall våren 2024, gjøres etter gitte kriterier i denne sak.

Arbeidslivets behov

For å møte framtidens behov for kompetanse i arbeidslivet, må flere ungdommer som for tiden står utenfor opplæring og jobb, fullføre videregående opplæring. For å oppnå dette, er det viktig å planlegge skoletilbudet slik at flest mulig elever får en skoleplass som de er motiverte for og har forutsetninger for å fullføre. I tillegg må vi tilpasse utdanningsprogrammene etter arbeidslivets krav og behov, sier Arly Hauge, fylkesdirektør for utdanning i Agder fylkeskommune.