Vannhelter på besøk i Kristiansand!

Det er fylkesordfører Arne Thomassen som skal ønske velkommen til deltagerne på den nasjonale vannområdesamlingen som finner sted i Kristiansand 3.–5. september 2024.

Agder Vannregion er vertskap for årets nasjonale vannområdesamling.

Fylkesordføreren deltar på åpningsdagen, og 3. september klokken 1000 ønsker han velkommen til vannområdekoordinatorer, vannområdeledere, vannregionmyndigheter og statsforvalterembeter fra hele landet. Også Miljødirektoratet deltar på samlingen.

Fem smilende mennesker med redningsvester på, stående i båt som ligger inntil kai. - Klikk for stort bildeVannhelter fra hele landet kommer til Kristiansand! Kamilla Maria Markussen.

Uerstattelig og avgjørende

– Vannet er en av våre viktigste felles ressurser – uerstattelig og avgjørende for alt livet på jorden, sier Tanja Øverland, som leder plan- og prosessarbeidet i Agder vannregion.

Både befolkning og næringsliv er avhengige av god vannkvalitet. Friske økosystemer bidrar med matauk, rent vann, biodiversitet og økosystemtjenester. Derfor er det også mange «om benet» når det gjelder utnyttelse og bruk av vannressursene våre. Dette fører også med seg mange belastninger, og vannressursene er under stadig økende press.

Krever klok, helhetlig og bærekraftig forvaltning

– Dette krever klok, helhetlig og bærekraftig forvaltning, for både nåværende og kommende generasjoner! Og akkurat dette jobber vannforvalterne med daglig, forteller Øverland.

– Hver dag jobber denne gjengen med å følge opp de regionale vannforvaltningsplanene og tiltaksprogrammene. Vi jobber både for å beskytte vannressursene våre mot ødeleggelser ved utbygginger, og for å fikse gamle synder, forklarer Øverland, og legger til:

– Vi får altså en hel haug med vannhelter på besøk til Kristiansand!

Befaring langs Mandalsvassdraget

I løpet av samlingen skal en gruppe på busstur langs Mandalsvassdraget, hvor de blant annet skal få høre om arbeidet i Flerbruksplan for Mandalsvassdraget. En annen gruppe skal på ferjetur i Kristiansandsfjorden.

Rolig vann med skog og togvogner i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeTogsus fra Sørlandsbanen ved Barblivann i Gjerstad. Tanja Øverland.

Sammen med sin kollega Jorunn Haugen og vannområdekoordinatorene i Agder vannregion, Sigrid Østrem Heimro, Lasse Heering Bruun, Ida Haugen og Tiril Bakke, har Øverland satt sammen et variert program:

– Vi skal få høre både om arbeidet i Fjordgruppa, og få med oss flere andre spennende foredrag. Vann og avløp, Vann i plan, klimaendringer og klimatilpasning, vann og skogbruk står også på menyen!

En viktig samling

Videre skal deltagerne lære om miljøkommunikasjon og prosessledelse, og drøfte spørsmål knyttet til organiseringen av arbeidet.

– Den nasjonale vannområdesamlingen er en viktig fag- og nettverkssamling for landets vannressursforvaltere, og en arena for å dele kunnskap, erfaringer og beste praksis, avslutter Øverland.

Samlingen går av stabelen annethvert år, og arrangeres i år på Scandic Kristiansand Bystranda.