NAV-ombudet i AgderNAV-ombudet i Agder skal på fritt og selvstendig grunnlag jobbe for å veilede NAV brukere i Agder som trenger hjelp til å komme videre i sin sak.Jahn-Tore Fjeldstad, NAV-ombudet i Agder Kjell Inge Søreide NAV-ombudet tilbyr hjelp til selvhjelp. NAV-ombudet skal bistå med råd og veiledning, samt utarbeide oversikter som på en objektiv måte sier noe om brukernes opplevelser av NAV.Hvem kan kontakte NAV-ombudet?Alle som trenger råd og veiledning for å komme videre i sin NAV sak kan kontakte NAV-ombudet. NAV-ombudet skal ikke «overta» saks- eller klagebehandlingen, eller andre plikter som etter forvaltningsloven ligger hos NAV og Trygderetten. Vi er per i dag èn person ansatt i tjenesten, og har kontorsted både i Arendal og i Kristiansand.All hjelp fra NAV-ombudet er gratis og underlagt taushetsplikt.Hvordan kontakte NAV-ombudet Har du erfaringer eller spørsmål du ønsker å ta opp med NAV-ombudet, eller ønsker å avtale et møte, ber vi deg bruke kontaktskjema.Gå til skjemaDu kan også kontakte ombudet på telefon 904 05 790 mellom klokken 0800 – 1530 på hverdager. Om NAV-ombudet NAV-ombudets rolle er en uavhengig bistandsperson for Agders innbyggere. NAV-ombudet skal bistå med råd og veiledning samt utarbeide oversikter som på en objektiv måte sier noe om brukernes opplevelser av NAV, i hovedsak vil bistand bestå i hjelp til selvhjelp. Arbeidsområde og oppgaver NAV-ombudet skal primært veilede brukere og i mindre grad bistå i enkeltsaker i form av klage og saksbehandling. NAV-ombudet skal føre oversikt over alle henvendelser og utarbeide statistikk. NAV-ombudet skal være ubyråkratisk og brukervennlig. NAV-ombudet skal være faglig uavhengig og upartisk. NAV-ombudet skal dekke alle ytelsesområdene i NAV, både den kommunale og statlige delen av NAV. NAV-ombudet skal: NAV-ombudet er en nøytral, uavhengig instans mellom deg og NAV. I en eventuell konflikt vil ombudet være behjelpelig i klageprosesser, ved å hjelpe deg å forstå dine egne rettigheter og plikter. Hjelp til selvhjelp - NAV-ombudet i Agder skal på fritt og selvstendig grunnlag veilede deg som trenger hjelp til å komme videre i en sak. NAV-ombudet skal avklare og svare på generelle spørsmål om NAV sine tjenester. NAV-ombudet skal informerer om fremgangsmåte ved søknad og klage, og informere om hvor du kan henvende deg videre. NAV-ombudet opparbeider seg innsikt og oversikt og skal formidle en objektiv informasjon til politikere og befolkning hvordan NAV-Agder oppleves av brukerne. NAV-ombudet skal imot informasjon om opplevelser brukere har hatt i møte med NAV. NAV-ombudet skal ikke: NAV-ombudet har ikke en forsvarer- eller en tilsynsmyndighets rolle og kan ikke overprøve NAV sine vedtak. NAV-ombudet skal ikke overta veilednings- eller klageoppgaver som allerede ligger i NAV systemet, men veilede til hvor man kan få bistand. NAV-ombudet skal ikke overta veiledningsplikten eller andre plikter etter forvaltningsloven som ligger hos NAV og Trygderetten. Ombudet skal ikke overta saks- eller klagebehandlingen på vegne av NAV eller Trygderetten. Referanser:Årsrapport 2024Årsrapport 2023 (PDF, 336 kB)