Jahn-Tore Fjeldstad, NAV-ombudet i Agder
Kjell Inge Søreide
NAV-ombudet tilbyr hjelp til selvhjelp. NAV-ombudet skal bistå med råd og veiledning, samt utarbeide oversikter som på en objektiv måte sier noe om brukernes opplevelser av NAV.
Hvem kan kontakte NAV-ombudet?
Alle som trenger råd og veiledning for å komme videre i sin NAV sak kan kontakte NAV-ombudet. NAV-ombudet skal ikke «overta» saks- eller klagebehandlingen, eller andre plikter som etter forvaltningsloven ligger hos NAV og Trygderetten. Vi er per i dag èn person ansatt i tjenesten, og har kontorsted både i Arendal og i Kristiansand.
All hjelp fra NAV-ombudet er gratis og underlagt taushetsplikt.
Hvordan kontakte NAV-ombudet
Har du erfaringer eller spørsmål du ønsker å ta opp med NAV-ombudet, eller ønsker å avtale et møte, ber vi deg bruke kontaktskjema.
Gå til skjema
Du kan også kontakte ombudet på telefon 904 05 790 mellom klokken 0800 – 1530 på hverdager.
NAV-ombudets rolle er en uavhengig bistandsperson for Agders innbyggere. NAV-ombudet skal bistå med råd og veiledning samt utarbeide oversikter som på en objektiv måte sier noe om brukernes opplevelser av NAV, i hovedsak vil bistand bestå i hjelp til selvhjelp.
Arbeidsområde og oppgaver
- NAV-ombudet skal primært veilede brukere og i mindre grad bistå i enkeltsaker i form av klage og saksbehandling.
- NAV-ombudet skal føre oversikt over alle henvendelser og utarbeide statistikk.
- NAV-ombudet skal være ubyråkratisk og brukervennlig.
- NAV-ombudet skal være faglig uavhengig og upartisk.
- NAV-ombudet skal dekke alle ytelsesområdene i NAV, både den kommunale og statlige delen av NAV.
NAV-ombudet skal:
NAV-ombudet er en nøytral, uavhengig instans mellom deg og NAV. I en eventuell konflikt vil ombudet være behjelpelig i klageprosesser, ved å hjelpe deg å forstå dine egne rettigheter og plikter.
- Hjelp til selvhjelp - NAV-ombudet i Agder skal på fritt og selvstendig grunnlag veilede deg som trenger hjelp til å komme videre i en sak.
- NAV-ombudet skal avklare og svare på generelle spørsmål om NAV sine tjenester.
- NAV-ombudet skal informerer om fremgangsmåte ved søknad og klage, og informere om hvor du kan henvende deg videre.
- NAV-ombudet opparbeider seg innsikt og oversikt og skal formidle en objektiv informasjon til politikere og befolkning hvordan NAV-Agder oppleves av brukerne.
- NAV-ombudet skal imot informasjon om opplevelser brukere har hatt i møte med NAV.
NAV-ombudet skal ikke:
- NAV-ombudet har ikke en forsvarer- eller en tilsynsmyndighets rolle og kan ikke overprøve NAV sine vedtak.
- NAV-ombudet skal ikke overta veilednings- eller klageoppgaver som allerede ligger i NAV systemet, men veilede til hvor man kan få bistand.
- NAV-ombudet skal ikke overta veiledningsplikten eller andre plikter etter forvaltningsloven som ligger hos NAV og Trygderetten.
- Ombudet skal ikke overta saks- eller klagebehandlingen på vegne av NAV eller Trygderetten.