Finalen i konkurransen «Bærekraftig forretningsutvikling 2021" - 4. november 2021

Av: Fylkesordfører Arne Thomassen

Det er med stor glede jeg kan ønske velkommen til finalen i konkurransen «Bærekraftig forretningsutvikling 2021».

Det er utrolig inspirerende å være blant alle dere med lidenskap for entreprenørskap!

Regionen vår har en felles plan som beskriver et ønsket fremtidsbilde for 2030. Den har vi kalt Regionplan Agder 2030.

Denne planen beskriver de viktigste utfordringene og mulighetene for landsdelen, og hva som skal til for å nå de konkrete målene vi har satt oss.

Kort fortalt kan vi si at planen handler om å få utslippene ned og levekårene opp.

I Regionplanens første avsnitt om «Verdiskaping og bærekraft» står det blant annet:

• I 2030 har Agder lykkes med å bruke det grønne skiftet til innovasjon og verdiskaping i privat og offentlig sektor.
  • Utvikling og bruk av ny teknologi har bidratt til å løse store miljø- og klimautfordringer.
  • Et godt samarbeid mellom næringsliv, akademia og det offentlige har ført til at nye og attraktive arbeidsplasser er etablert over hele regionen.

Denne finalekvelden passer veldig godt inn i dette bildet.

«Bærekraftig forretningsutvikling»-konkurransen skal hjelpe frem gründere på Agder med å realisere nye og bærekraftige løsninger.

Målet med konkurransen er å danne grunnlaget for fremtidige vekstbedrifter og arbeidsplasser i regionen, uavhengig av bransje.

Konkurransen er for gründere og innovasjonsmiljøer på Agder som har forretningsidéer i utviklings-/ førkommersiell fase med et kommersielt potensial.

Kanskje ligger løsningene på noen av regionens miljø- og klimautfordringer hos dagens finalister?

Grunderskap er også viktig for å skape nye arbeidsplasser og på den måten bistå til sysselsetting her i regionen.

For vi har noen utfordringer knyttet til sysselsettingsandelen her på Agder.

Sysselsettingsgraden for aldersgruppen 20 – 66 år var i 2020 på 72,3 % i Agder, mens den for hele Norge var på 75,5 %.

Derfor er det så viktig å heie på alle som bidrar til vekst og arbeid her i regionen.

Det er ingen tvil om at vi trenger flere store bedriftsetableringer, med ansettelser og vi trenger flere bedrifter som velger å etablere seg i regionen.

Derfor vil vi i Agder fylkeskommune heie på alle initiativ som bidrar til å skape flere bærekraftige bedrifter.

Bærekraftige i form av at de driver miljø- og klimavennlig – men også at de er økonomisk bærekraftige og levedyktige.

Det krever mye energi å starte sin egen virksomhet, men det gir også energi.

Gleden ved å skape noe trumfer all den tid og innsats man må legge inn i arbeidet for å lykkes.

Det er mye frustrasjon knyttet til det å etablere bedrifter – og da er det godt å vite at det finnes hjelp.

VI har et godt utviklet regionalt virkemiddelapparat som kan bistå grundere med å lykkes med sine bedriftsetableringer.

Derfor er det hyggelig å se at mange av disse står bak konkurransen «Bærekraftig forretningside», og er representert her i dag.

Business region Kristiansand er prosjekteiere, og har samarbeidet med ulike aktører fra virkemiddelapparatet, som:

• EVA-senteret,
  • Innoventus Sør,
  • Innovasjon Norge
  • Bærekraftsaktører som Klimapartnere og Bølgen bærekraftsenter
  • Universitetet i Agder

Og så er det flott å se at næringslivet og bankbransjen stiller seg bak, representert ved Agder Energi og DNB.

I tillegg står Agder fylkeskommune og vårt Grunder 365-initiativ som medarrangører.

Den gamle Start-treneren Karsten Johannesen sa engang at den neste Pele kan komme fra Valle.

Da vil jeg si: Den neste Steve Jobs eller Elon Musk kan komme fra Agder!

Husk at vi har noen fantastiske grundere og entreprenører å la oss inspirere av.

Bare tenk på hva Bjarne Skeie fra Eiken har skapt av arbeidsplasser og kompetanse i regionen.

Kanskje finner vi morgendagens bærekraftige forretningsideer og løsninger blant dagens finalister?

Finalister som har Bjarne Skeies skaperkraft og gjennomføringsevne.

Det er det vi hele tiden jakter på – og det er derfor vi er her i dag!

Jeg gleder meg til å høre finalistene presentere sine løsninger!