Vest Agder friidrettskrets og Kristiansand IFs jubileumsfeiring - 10. september 2021

Av: Fylkesordfører Arne Thomassen

Kjære alle som er glad i Vest Agder friidrettskrets og Kristiansand IF. Gratulerer med dagen!

100 år er jaggu verdt å feire!

Og jubilantene driver i beste velgående, understreket med helgas fantastiske arrangement.

Som inspirasjon til hilsningen min her i dag har jeg lest litt i den flotte boka «Idrett i sør. Vest Agders idrettskrets 100 år».

Her finner vi at friidrettskretsen ble stiftet i 1920.

Men den fører faktisk sin historie tilbake til 1917, da under navnet Sørlandets idrettskræts.

Kristiansand Idrettsforening var første særidrettsklubb for friidrett på Sørlandet, og ble etablert i 1921.

Og foreningens bakgrunn var Idrettsklubben Start.

Boka byr også på mye annet spennende.

Visste dere at Norges første offisielle NM ble arrangert nettopp her i Kristiansand, på Tresse i 1897?  Altså før dagens jubilanter ble stiftet.

Fedrelandsvennen rapporterte da at norgesmesterskapet begynte med

«faa tilskuere og ingen stemning», men det tok seg opp i løpet av arrangementet, for

«Søndagen opprant med vakkert vært og stevnet fikk et festlig preg».

Det meldes også om «Dragkamp mellem Kristiania- og Kristiansands gutter» under mesterskapet.

De lokale vil nok by både Oslo og resten av landets utøvere på kamp denne helga også.

Og når man ser på programmet og deltakerne arrangørene har samlet i helgen, 124 år senere, er det nok ingen fare for verken stemningen eller kvaliteten på mesterskapet.

Jeg kan ikke tenke meg noen bedre måte å feire jubilantene enn nettopp å arrangere NM.

Med OL-vinnerne og medaljørene Karsten Warholm, Jakob Ingebrigtsen og Eivind Henriksen i spissen vil helgen by på store idrettsprestasjoner fra aller øverste hylle.

Jeg vil rette en stor takk til arrangørene som har jobbet hardt for å få dette til.

Dagens jubilanter har lang historie og vi feirer dem godt i dag.

Vi i Agder fylkeskommune har ikke like mange år på beina, men idrett og frivillighet er et svært viktig satsingsområde for oss.

Vi jobber for at egder skal ha mulighet til å delta på fellesarenaer for kultur og idrett- det er viktig både for inkludering og folkehelsen!

Vi vil også bidra til at alle egder opplever å ha god tilgang til et spekter av idrettstilbud i nærområdet. Det er viktig for både levekår og klima!

Da gjenstår det bare å takke alle ildsjelene- og utøverne idrettskretsen og Kristiansand IF har hatt gjennom disse hundre årene.

Dere er helt avgjørende for det flotte tilbudet vi har her i regionen.