Reglement for fylkeseldrerådet i Agder fylkeskommune

Vedtatt i fellesnemda for Agder 20.09.2019. Endret av fylkestinget for Agder 15.12.2020.

1. Valg og sammensetning

1.1. Fylkeseldrerådet velges av fylkestinget i Agder, og fungerer i fylkestingsperioden.

1.2. Fylkeseldrerådet består av 9 medlemmer og 3 varamedlemmer.

1.3. 7 av medlemmene velges etter forslag fra fylkesomfattende frivillige organisasjoner og foreninger som driver aktivt arbeid blant eldre. 2 medlemmer velges blant fylkestingets representanter.

1.4. Flertallet av rådsmedlemmene og varamedlemmene skal være alderspensjonister.

1.5. Fylkeseldrerådet skal ha en distriktsprofil og medlemmene/varamedlemmene skal representere hele fylket.

1.6. Fylkeseldrerådet velger selv leder og nestleder. Rådet kan også velge et arbeidsutvalg, som bør bestå av 3 medlemmer (leder, nestleder og et medlem).

2. Fylkeseldrerådets møter og møteforpliktelser

2.1. Fylkeseldrerådet skal behandle alle saker som er av betydning for eldres levekår og livssituasjon. Dette omfatter bl.a. alle saker til fylkestinget.

2.2. Fylkeseldrerådet skal få tilsendt sakene så vidt mulig 8 dager før møtedagen.

2.3. Fylkeseldrerådet kan be om at administrasjonen redegjør for saker som rådet ønsker belyst og utdypet.

2.4. Fylkeseldrerådet kan ta opp saker de ønsker fremmet med administrasjonen og/eller politiske organ i fylkeskommunen.

2.5. Uttalelse/protokoll fra fylkeseldrerådet skal følge de enkelte saker til de fylkeskommunale organer som avgjør saken. Fylkeseldrerådets uttalelse skal være kjent for hovedutvalgene ved behandling.

2.6. Det skal føres protokoll fra alle møtene i fylkeseldrerådet. Protokoll sendes ut så fort som mulig etter hvert møte når den er godkjent av leder.

2.7. Fylkeseldrerådet kan gis møte- og talerett i hovedutvalg, fylkesutvalg eller fylkesting for å orientere om saker av særlig betydning for eldre mennesker.

2.8. Fylkeseldrerådets møter er offentlige, og vedtak fattes med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet i saker, unntatt valg, er møteleders stemme avgjørende.

2.9. Fylkeseldrerådet er vedtaksdyktig når mer enn halvparten av medlemmene er tilstede.

2.10. Fylkeseldrerådet deltar i brukerutvalg og nasjonale nettverk i tråd med Agder fylkeskommune sine interesser.

3. Adminstrasjon og godtgjørelse

3.1. Fylkeseldrerådet har møter 6 – 8 ganger i året etter oppsatt møteplan.

3.2. Fylkeseldrerådet kan i tillegg arrangere arbeidsmøter ved behov.

3.3. Det skal iht. Kommunelovens generelle saksbehandlingsregler føres møtebok (protokoll) over forhandlingene i utvalget. Møteboka sendes medlemmene og varamedlemmene. Møteboka legges fram til godkjenning i påfølgende møte.

3.4. Fylkesrådmannen sørger for at rådet skal gis tilstrekkelig sekretariatshjelp.

3.5. Fylkeseldrerådet skal ha eget budsjett.

3.6. Årsmelding for fylkeseldrerådet skal behandles av fylkestinget som egen sak.

4. Godtgjørelse

4.1. Medlemmene av fylkeseldrerådet, får utbetalt møtegodtgjørelse etter fylkeskommunens reglement.

4.2. Medlemmene mottar ikke møtegodtgjørelse for deltakelse på kurs, seminar, foredrag, konferanser, studieturer, tilstelninger og lignende.

4.3. Etter oppnevning av nytt fylkeseldreråd, skal medlemmene gis opplæring og tildeles nettbrett på lik linje med fylkestingets medlemmer.

5. Endring av reglement

5.1. Fylkestinget har myndighet til å endre reglementet for fylkeseldrerådet. Fylkeseldrerådet kan komme med forslag om vedtektsendringer.

6. Samhandling mellom brukerpanel og øvrige råd i Agder fylkeskommune

6.1. Brukerpanel, eldrerådet, rådet for mennesker med funksjonsnedsettelse og Ungdommens fylkesutvalg (UFU) har felles møtedag i forkant av fylkestings møte. De øvrige møtene er ikke felles. Møtet starter med felles orienteringer for alle rådene. Hvert råd behandler likevel separate sakskart i egne møter.

6.2. UFU samarbeider om en felles konferanse annet hvert år. Tema på konferansen følger fylkeskommunens strategier og planer, innspill fra konferansen forelegges administrasjonen og fylkestinget. Administrasjonen stiller med nødvendig bistand til planlegging og gjennomføring av konferansen. Utgiftene til konferansen fordeles mellom rådene.

6.3. Brukerpanel, eldrerådet, rådet for mennesker med funksjonsnedsettelse og UFU har tilsammen 20 minutters taletid på fylkestinget. Lederne av rådene bestemmer hvordan dette i felleskap best kan utnyttes.

6.4. Leder for brukerpanel og rådene kan sammen invitere fylkesordfører til samarbeidsmøter. Fylkesordfører kan invitere andre relevante samarbeidspartnere til møtene.

6.5. Administrasjonen legger til rette for felles opplæring av brukerpanel og rådene hvert 4 år etter kommune og fylkestingsvalget.

6.6. Brukerpanel, eldrerådet, rådet for mennesker med funksjonsnedsettelse og UFU samarbeider ellers der det er praktisk mulig.

7. Fjernmøter

7.1. Fylkestinget og andre folkevalgte organ samt lovpålagte råd har adgang til å holde møter som fjernmøte. Fjernmøte innebærer at deltakerne ikke sitter i samme lokale, men at de via tekniske hjelpemidler likevel kan se, høre og kommunisere med hverandre. Kravene som ellers gjelder for møter, gjelder også for fjernmøter. Et møte som skal lukkes etter kommunelovens § 11-5 andre ledd, kan ikke holdes som fjernmøte. Beslutning om å benytte denne møteform treffes av leder i forbindelse med innkalling til møtet, eller at rådet selv vedtar i møtet at et senere møte skal holdes som fjernmøte.

Lovgrunnlag

Lov 22. juni 2018 nr. 83 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) § 5-12 jf. Forskrift om kommunale og fylkeskommunale råd for eldre, personer med funksjonsnedsettelse og ungdom (forskrift om medvirkningsordninger)