Du som elev har mulighet for å påvirke beslutninger som gjelder din hverdag og din trivsel. Det er et viktig demokratisk prinsipp.
Vi oppfordrer våre skoler til å bruke disse demokratiske høringsprosesser som en del av opplæringen. Dette kan gi innsikt i demokrati i praksis, og bedre forståelsen for beslutningsprosessene.
Dette kan formidles bredt ut til alle elever, via skolens råd og utvalg eller via klasser og grupper. Hvis ungdommene ønsker å sende et høringssvar, da kan de eksempelvis gjøre dette som klasse eller gruppe, da vil ikke alle navnene på elev/ungdom være en del av svaret, kun innsender. Hvis noen ønsker å svare som privatperson må dere være oppmerksomme på at navnet er offentlig.