| 09.00 - 09.10 | Velkommen til Bymiljøkonferansen 2025 | Konferansier Øyvind Berdal sammen med fylkesordfører Arne Thomassen og ordfører i Kristiansand Mathias Bernander |
| 09.10 - 09.30 | Hvordan omgivelsene våre påvirker sosial bærekraft og hvordan planlegge norske byer og steder ut fra dette? | Gunnar Ridderstrøm (Norconsult og Institutt for by- og regionplanlegging - Norges miljø- og biovitenfaglige universitet) |
| 09.30 - 09.50 | Hvorfor er gatene plutselig så trange? Og hvordan får man gående, syklende, elsparkesykler, trær, lastebiler og bylivet til å trives side om side i sentrum? | Anine Hartmann (fagansvarlig sykling, gåing og ny mobilitet Asplan Viak) |
| 09.50 - 10.10 | Hvem har egentlig råd til å reise grønt? Erik Lunke viser hvordan ulik tilgang til kollektivtransport påvirker overgangen til lavutslippsmobilitet – og hvorfor sosial rettferdighet må med i byplanleggingen. | Erik B. Lunke (seniorrådgiver mobilitet og analyse i Asplan Viak) |
| 10.10 - 10.30 | Pause | |
| 10.30 - 10.50 | Hvordan jobbe sammen for at flere skal reise kollektivt i kristiansandsregionen når den positive utviklingen gir røde tall? | Cecilie Kroglund (Statssekretær Samferdselsdepartementet), Tine Sundtoft (fylkeskommunedirektør i Agder) og Siv Wiken (styreleder i Kollektivtrafikkforeningen og administrerende direktør i Agder kollektivtrafikk) |
| 10.50 - 11.20 | Norges største bygdetransformasjon: Vennesla kommune tar grep for å møte fremtiden i tråd med forpliktelsene i byvekstavtalen. Kommunen deler hvordan de jobber for å utvikle en kompakt og tilgjengelig bygd hvor alle kan gå eller sykle til sine daglige gjøremål. | Vennesla kommune v/ordfører Nils Olav Larsen (KrF) og kommunalsjef Alexander Etsy Jensen. og Trygve Aas (daglig leder Hunsfos Næringspark) |
| 11.20 - 11.40 | Hvordan får vi barn og unge trygt og aktivt til skolen ved at skoleveien bli mer enn en transportetappe og hvordan kan den daglige reisen til skolen bli en arena for fysisk aktivitet, sosialt samspill og verdifull læring? Samtidig legges det tilrette for tryggere og mer bærekraftige vaner. | Ann Sherin Skollevold, rådgiver i Agder fylkeskommune og Aenne Ødegård, hjertesonekoordinator i Kristiansand kommune. |
| 11.40 - 12.00 | Hvordan planlegger vi for byutvikling hvor flere skal velge sykkelen som en trygg reisemåte? | Torkel Bjørnskau (Transportøkonomisk institutt) |
| 12.00 - 13.00 | Lunsj | |
| 13.00 - 13.20 | Hvilke effekter har innføring av 30 km/t i store soner og hele byer har hatt på faktorer som bidrar til en mer bærekraftig byutvikling i europeiske byer? | Aud Tennøy (Transportøkonomisk institutt) |
| 13.20 - 13.40 | Hvordan dempe konfliktene mellom myke trafikanter ved hjelp av 12 råd til planleggere som sikrer at innbyggerne blir en del av laget. | Jacob Mc Kellar Stiansen (Syklistforeningen) |
| 13.40 - 14.00 | Hvordan kan steder og mennesker styrke hverandre som del av sosial bærekraft i arealpolitikken? | Gro Sandkjær Hanssen (by- og regionforskningsinstituttet (NIBR), OsloMet og Norges miljø og biovitenskaplige universitet. I samtalen deltar Christine Mikkelsen fra avdeling strategi og mobilitet i Agder fylkeskommune og Roar Midtbø Jensen som er avdelingsdirektør i Statens vegvesen med ansvar for Agder, Telemark og Vestfold som begge har erfaring fra ulike prosesser knyttet til bypakker og samarbeidsavtaler for areal- og transportplanlegging. |
| 14.00 | Takk for i dag og vel videre. | |