Millionprosjektet ”MOVE” skal bidra til at flere går, sykler og reiser sammen i Skandinavia

Selv i de tettest befolkede områdene i Agder er personbil det dominerende transportmidlet. 

Foto av mann som løfter sykkel inn på buss. - Klikk for stort bildeAv og til kan man kombinere to måter å reise grønt på. Agder kollektivtrafikk

Agder fylkeskommune har som del av et partnerskap bestående av 2 regioner, 8 kommuner og 2 kollektivselskaper fra Danmark, Sverige og Norge fått tilsagn om tilskudd fra EU-programmet Interreg Øresund-Kattegat-Skagerak (Interreg-ØKS) til et treårig prosjekt om bærekraftig mobilitet. Agder fylkeskommune vil ha rolle som norsk prosjekteier, mens andre norske partnere er Agder kollektivtrafikk og Grimstad kommune.

– Undersøkelser i Danmark, Sverige og Norge viser at bilen er den mest brukte transportformen. Nettopp persontransporten og i stor grad de fossildrevne personbiler står for en stor del av CO2-utslippene, sier Ann Sherin Skollevold i avdeling for strategi og mobilitet i Agder fylkeskommune.

– I tråd med Norges oppfølging av Paris-avtalen har Agder, gjennom Regionplan Agder 2030, satt seg mål om å kutte 45 prosent av klimautslippene innen 2030. En del av løsningen er å få flere til å reise kollektivt, sykle eller gå. Selv i de tettest befolkede områdene i Agder er personbil det dominerende transportmidlet. Det er stort potensiale for å redusere bilbruken, og øke bærekraftig mobilitet i hele Agder, forklarer Skollevold.

Programmet Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak 2021-2027

EU-støttet prosjekt

Målet med prosjektet er å fremme bærekraftig mobilitet i ØKS-området gjennom å utvikle, teste og iverksette tiltak innen gange, sykling, kollektivtransport, samkjøring og knutepunkter på tvers av landegrenser. COVID-19 har endret hverdag og rutiner i befolkningen og vi befinner oss i et mulighetsrom for å endre transportvaner. Prosjektet vil muliggjøre en satsing rundt bærekraftig mobilitet og vil være viktig for å nå mål om CO2-reduksjon. Prosjektet vil benytte atferdsteori, «nudging» (atferdspåvirkning) og samskapning for å påvirke transportvanene i samfunnet i en bærekraftig retning.

Prosjektet retter seg mot følgende temaer:

  • barn og unges transport 
  • knutepunkter i ytterområder
  • arbeidsreiser.

Målgruppene er skoleelever, foreldre, ungdom, studenter og arbeidstakere. Agder fylkeskommune vil samarbeide med sykkelbyene og aktuelle skoler om tiltak rettet mot barn og ungdom. Sykkelbyene på Agder er 

Langsiktige mål

Resultatet fra prosjektet vil være en verktøykasse bestående av nyttige virkemidler og tiltak som vi og andre aktører kan benytte for å øke andelen bærekraftig transport. En langsiktig effekt vil være reduksjon i klimagassutslipp, forurensning og støy fra trafikken, bedre fremkommelighet og økt mobilitet for innbyggerne

 

Kilde:

Ekelund U, Tarp J, Steene-Johannessen J, Hansen BH, Jefferis B, Fagerland MW, Whincup P, Dose-response associations between accelerometry measured physical activity and sedentary time and all cause mortality: systematic review and harmonised meta-analysis. BMJ. 2019 Aug 21;366:l4570. doi: 10.1136/bmj.l4570