Retningslinjer for tildeling av tilskudd til tilrettelegging for friluftsliv

1) Formål

Formålet med tilskuddsordningen er å stimulere og bidra til tiltak som fremmer
friluftslivsaktivitet hos befolkningen i Agder.

2) Hvem kan søke?

Kommuner, friluftsråd og frivillige foreninger og organisasjoner kan søke om tilskudd fra
tilskuddsordningen. Foreninger og organisasjoner må være registrert i Frivillighetsregisteret for å kunne søke tilskudd. Privatpersoner og private firma kan ikke søke tilskudd.

3) Hvilke tiltak kan få tilskudd?

Det kan gis tilskudd til fysiske tilretteleggingstiltak i områder som ikke har status som statlig
sikret friluftslivsområde. Eksempler på tiltak er skilting, merking, gapahuker, turveier,
badeplasser, parkeringsplasser, sykkelparkering osv. Det kreves 10-årig skriftlig avtale ved større tiltak. Det gis ikke tilskudd til drift og vedlikehold.

4) Prioriterte tiltak

Ved fordeling av tilskudd til tilrettelegging for friluftsliv skal følgende tiltak prioriteres:

• Tilrettelegging av friluftslivsområder i og ved byer og tettsteder. Etablering, oppgradering og merking av turveier og turstier er særlig høyt prioritert.
  • Tilrettelegging som sikrer tilgjengelighet for alle.
  • Tiltak som bidrar til gode koblinger mellom møteplasser og nærturområder.
  • Tiltak som bidrar til områdeløft og nærmiljøutvikling på steder med levekårsutfordringer.
  • Tiltak i områder hvor mangelfull tilrettelegging er en årsak til lav bruk.
  • Tiltak som også finansieres gjennom spillemiddelordningen.
  • Tiltak i områder er kartlagt og verdsatt som viktig eller svært viktig friluftslivsområde, eller
    som har potensial for å bli det.

5) Finansiering og egenandel

Det kan gis tilskudd på inntil 100 % av tiltakets totalkostnad. Andre fylkeskommunale midler kan ikke benyttes som egenandel i søknad. Unntaket er spillemidler som bør kombineres så langt det lar seg gjøre innenfor til enhver tid gjeldende regelverk. Søknader om mindre enn 10 000 kroner vil ikke bli vurdert.

6) Rapportering

Frist for rapportering er 1. desember samme år som tilsagnet gis. Ved forsinket gjennomføring
kan det søkes om at tilsagnet overføres til 1. desember påfølgende år. Det kan ikke søkes om
ytterligere utsettelse.

7) Utbetaling og eventuell reduksjon i tilskudd

Tilskudd gis som tilsagn som utbetales etterskuddsvis når rapport med regnskap foreligger. I
spesielle tilfeller kan det på forespørsel foretas delutbetaling forskuddsvis. Dersom tiltaket blir
billigere enn forutsatt eller reduseres i omfang, kan fylkeskommunen redusere sitt tilskudd.

8) Ubenyttede midler

Ubenyttede midler som følge av manglende gjennomføring eller redusert utbetaling, vil bli
overført til påfølgende år for ordinær tildeling.