Kulturhistorisk advent: Den nordiske klinkbåttradisjonen på UNESCO-lista

Den nordiske klinkbåttradisjonen står på UNESCOs kulturarvliste – og i Agder holder kystlag og båtbyggere liv i håndverket. Fra Risør til Hidra videreføres kunnskapen som har preget kysten i tusen år.

Et bilde med flere mindre robåter i tre på vannet. Båtene ligger ved en brygge av stein som stikker litt ut fra land. Fotografi.  - Klikk for stort bildeKlinkbygde båter i Romsvika. Kjartan Andreas Nordby Agder fylkeskommune

I 2021 ble den nordiske klinkbåttradisjonen innskrevet på UNESCOs representative liste over menneskehetens immaterielle kulturarv. Innskrivningen gjelder bygging av båter med klinkteknikk og den tradisjonelle bruken av dem. Nominasjonen var et resultat av et bredt samarbeid mellom båtbyggere, museer, kystlag, lokale foreninger og nettverket Nordisk kystkultur, med Forbundet Kysten som en sentral aktør.

En tusenårig teknikk

Et gammelt skip med spor etter tofter og årefester.  Skipet er inne i en bygning . I bakgrunnen er det flere informasjonsplakater.  - Klikk for stort bildeNydamskipet. Holger Ellgaard, CC BY-SA4

Klinkbygging har røtter som strekker seg flere tusen år tilbake. Et kjent eksempel er Nydamskipet fra ca. 310–320 e.v.t., funnet i Danmark. Skipet hadde kjøl av eik og fem bordganger som er klinket sammen. Det hadde plass til ca. 45 mann og er det eldste kjente rofartøyet i Nord-Europa.  Teknikken når et høydepunkt i vikingtidens skip, som Oseberg- og Gokstadskipet. I Gokstadbegravelsen ble det funnet små robåter som likner dagens robåter. Man kan godt si at dagens klinkbygde robåter er en fortsettelse av denne tradisjonen. 

Håndverk og kunnskap

Bakgrunnen for innskrivingen var at kunnskapen om klinkbygging og bruken av disse båtene er i ferd med å forsvinne. Å bygge en klinkbygd båt krever tid og erfaring. Kunnskapen ble overført fra mester til lærling gjennom praksis. Båtens form ble tilpasset bruksområde, eierens behov og tilgjengelig materiale. Derfor kan båtene variere i form fra område til område.

En klinkbygd trebåt i lyst tre. båten fremstår som ny. Båten bygges i et hus med tynne vegger og du kan skimte himmelen bak veggen. Fotografi. - Klikk for stort bildeNybygd klinkbåt ved K Christensens båtbyggeri på Moen Risør. Nina Kjølsen Jernæs, Agder fylkeskommune

Tidligere var klinkbygde båter en nødvendighet for fiske, varetransport og daglige gjøremål. I dag brukes de mest til fritid og rekreasjon. Kystlagene spiller en nøkkelrolle som tradisjonsbærere og formidlere. I Agder har vi 11 kystlag fra Risør i øst til Hidra i vest. I tillegg har vi profesjonelle båtbyggere som bygger båter i klink på bestilling og private som holder sine båter i hevd.

Dette er kulturarv som utgjør en viktig del av vår historie og identitet. Ved å ta vare på kunnskapen om bygging og bruk av klinkbygde båter, sikrer vi at tradisjonen ikke bare bevares – men lever videre.

Tre robåter som ligger fortøyet til en brygge i en bukt. I  bakgrunnen er det vann, en sandstrand og løvtrær.  - Klikk for stort bildeKlinkbåter på Bragdøya. Tradisjonen lever. Bragdøya kystlag.

Den nordiske Klinkkbåttradisjonen er et levende uttrykk for regionens historie og identitet, og gjennom aktiv opplæring og formidling sikres denne unike kulturarven for fremtidige generasjoner. Denne tradisjonen inngår i Agder fylkeskommunes viktige arbeid med vern av immateriell kulturarv i Agder.