Kvislevannsfyllinga på den gamle postveien mellom Kristiansand og Songdalen.
Mark Flagler
Den gamle Postvegen mellom Songdalen og Kristiansand brukes i dag som turvei. På vei østover rett etter Nodeland følger et stykke av Barnevandrerstien deler av den første "Postvegen som kjøreveg". Denne delen ble bygd som kjøreveg i 1797, og var en del av Postvegen frem til 1840.
Noe lenger øst følger stien en annen generasjon av "Postvegen som kjøreveg", ferdigstilt i 1861. Denne delen var i allmenn bruk frem til 1880. På dette strekket passerer en over den såkalte Kvislevannsfyllinga. Dette er en 156 meter lang murt fylling over vann, med stabbesteiner på siden. Engang rundt år 1900 raste deler av fyllinga ut, slik at en ikke lenger kunne kjøre over. Til fots var det allikevel mulig å passere. I 1943 reparerte den tyske okkupasjonsmakten utrasingene, og i 1960-åra reparerte familien Bøe flere senere utrasinger. Ved de ulike reparasjoner er det ikke murt med så store steinblokker som de opprinnelige. De fleste originale stabbesteinene er velta ut, bortsett fra over stikkrenna på midten. Kvislevannsfyllinga ble i 1997 valgt til Songdalen kommunes kulturminne.
I 2015 ferdigstilte Statens vegvesen en rehabilitering av et parti av Postvegen, de to kilometerne fra Farvannet til og med Kvislevannsfyllinga. Den strekningen av Postvegen som kalles Barendalskleiva, helt ned mot Farvannet, inngikk i rehabiliteringsprosjektet. Hele den rehabiliterte strekningen kan nå benyttes både til fots, på sykkel og i rullestol. Prosjektet var finansiert som et spleiselag mellom Songdalen Kommune, Vest-Agder Fylkeskommune og Statens Vegvesen.
Dette stykket av Postvegen er også en del av nasjonal sykkelrute nr. 1. Mer om det kan du finne på nettsidene til Statens Vegvesen.
Se turforslag på ut.no.