Tilskudd til fartøyvernTilskudd til verna og freda fartøy skal bidra til bevaring av kulturminner som forteller om Norges utvikling som sjøfartsnasjon. Verna og freda fartøy er spor etter vår maritime kultur og representerer historie, håndverkstradisjoner og utvikling i maritim teknologi. De utvalgte fartøyene representerer alle sider av norsk sjøfart, med fiske, vare- og persontransport, rekreasjon, infrastruktur, forskning, utenriksfart og handel. Søknadsportalen digisak Om tilskuddsordningen Formålet med tilskuddsordningen er å medvirke til at vernete og fredete fartøy kan bli vedlikeholdt og satt i stand etter antikvariske retningslinjer og bli benyttet som ressurser i en bærekraftig samfunnsutvikling. Tilskuddsordningen skal bidra til å stimulere frivilliges kompetanse og innsats i verdiskaping lokalt og regionalt, og til å opprettholde kunnskapen om eldre håndverk og teknikker knyttet til tre- og stålfartøy og fagmiljøer med slik kunnskap. Forskrift om tilskudd til fartøyvern Hvem kan søke om tilskudd til fartøyvern? Eiere og forvaltere av freda fartøy og verna fartøy kan motta tilskudd fra denne posten. Med verna fartøy menes i forskriften fartøy som er tildelt status som vernet etter søknad og særskilt avtale med Riksantikvaren. Med fredete fartøy menes fartøy som er fredet etter kulturminneloven § 14 a. Også organisasjoner, foreninger og prosjekter som opererer innenfor formålet med tilskuddsordninga, kan motta tilskudd. Ordningen med status som verna fartøy er et resultat av et samarbeid mellom Sjøfartsdirektoratet og Riksantikvaren, etter et initiativ fra Norsk Forening for Fartøyvern. Søknader om slik status sendes fylkeskommunen. Fylkeskommunen innstiller et svar, og videresender til Riksantikvaren som så fatter det formelle vedtaket. Årlig frist for søknader om vernestatus er satt til 1. mai. Dette er for at forvaltningen skal ha tid til å saksbehandle søknader i forkant av den årlige fristen for søknader om tilskudd, 1. november. Hva kan det søkes om tilskudd til? Det kan gis tilskudd til sikring, vedlikehold, istandsetting og restaurering av fredete og vernete fartøy. Tiltak skal gjennomføres etter antikvariske retningslinjer og i samsvar med andre retningslinjer fra forvaltningen. For å ivareta verna og freda fartøy er det nødvendig å opprettholde kunnskapen om eldre håndverk og teknikker knyttet til tre- og stålfartøy. Ved fordeling av midler fra posten prioriteres prosjekter som bidrar til å opprettholde fagmiljøer med denne kunnskapen. Tilskuddsmottaker kan bruke 10-15% av tilskudd til prosjektledelse og prosjektoppfølging forbundet med tiltak det gis tilskudd til. Følgende tiltak dekkes ikke av denne tilskuddsposten: Kostnader knyttet til dugnadsinnsats. Reise og opphold. Sertifiseringsutgifter som ikke kan defineres som et administrativt tiltak. Administrative utgifter for eier. Museumsdrift eller -virksomhet. Krav om grunnlagsdokumentasjon For tilskudd er det et vilkår at fartøyet har tilstrekkelig grunnlagsdokumentasjon til å kunne vurdere tiltakene det søkes tilskudd til. Med grunnlagsdokumentasjonen menes: Oppdatert tilstandsvurdering. Teknisk-historisk dokumentasjonsrapport godkjent av forvaltningen. Restaureringsplan godkjent av forvaltningen. Formålet med kravet til grunnlagsdokumentasjon er å sikre at arbeid på fredete og vernete fartøy gjøres på sikkert, dokumentert grunnlag slik at kulturminneverdier ivaretas. Videre er grunnlagsdokumentasjon vesentlig for å skaffe både eier, utførende verft/håndverker og forvaltningen forutsigbarhet omkring prosjektenes tekniske og antikvariske omfang. Grunnlagsdokumentasjonen skal sikre at fartøyeier, utførende verft/håndverker og forvaltning har et felles verktøy ved vurderinger omkring vedlikeholds-, utbedrings- og eventuelt restaureringsarbeid. Kravet om grunnlagsdokumentasjon må stå i forhold til tiltaket som skal gjennomføres. Ulike typer tiltak som det kan gis tilskudd til medfører noe ulike krav til grunnlagsdokumentasjon. Kravet kan i mange tilfeller også avgrenses til å gjelde deler eller begrensede områder om bord i et fartøy. Krav til og valg av utførende håndverkere Utførende firma skal oppgi formell kompetanse og referanseprosjekter med kontaktinformasjon. Håndverkerne skal ha fag- og/eller svennebrev innenfor de fagene som oppdraget berører, eller kunne dokumentere tilsvarende realkompetanse. Generelt skal det stilles krav til at håndverkerne tidligere har deltatt i prosjekter med tilsvarende arbeidsoppgaver. I særlige tilfeller kan det lempes på kravene. Sentrale fagpersoner og prosjektleder i utførende firma skal som hovedregel beherske norsk for å kunne diskutere kvaliteten ved utførelsen. Lærlinger eller andre under kompetanseoppbygging skal følges opp kontinuerlig under arbeidet. Søknadsskjema og søknadsfrist Årlig søknadsfrist er 1. november. Alle søknader leveres i søknadsportalen DIGISAK. Søknadsportalen er åpen fra 1. oktober. Søknadsportalen Digisak Veiledning: Søknadsportalen Digisak virker ikke i Internet Explorer. Bruk en annen nettleser. Søknadsportalen Digisak benytter seg av ID-porten for pålogging. Etter å ha trykt på "Logg inn" øverst til høyre, velges alternativet "Logg inn via ID-porten". Norsk Forening for Fartøyvern - tips om andre tilskuddsposter Informasjon om søknadsportalen Digisak For tilskuddsposter fra statsbudsjettet er det en felles søknadsportal for hele landet, Digisak. Søker logger seg inn med Min ID. I søknadsportalen gis det mulighet til å gi fullmakt til fylkeskommunen for å starte dispensasjonsbehandling parallelt med tilskuddsbehandling. Søker trenger da ikke å søke om dispensasjon i tillegg. Hvis dette er aktuelt så huk av for boksen "fullmakt til dispensasjon" i søknadsskjemaet. Publisert 01.10.2021 13.29