10 minutter
|
Velkomst og introduksjon til temaet for dagen
|
Plenumspresentasjon
|
Det er nyttig hvis den første introduksjonen ikke blir for lang før første oppgave
|
10 minutter
|
Hver deltaker leser og deler innsikt om en eller flere tildelte utviklingstrekk med gruppen
|
Innsiktsbytte
|
Ark med utviklingstrekk er delt ut til deltakere på forhånd i konvolutter
|
10 minutter
|
Program for dagen og progresjon i gruppearbeidet
|
Plenumspresentasjon
|
-
|
15-30 minutter
|
Hver deltaker deler det mest interessante punkt på sine ark med gruppen
|
Innsiktsbytte
|
Tidsbruk avhenger av antall runder med innsiktsbytte
|
15 minutter
|
Administrasjonen presenterer relevante deler av eksisterende planer og kunnskapsgrunnlag
|
Plenumspresentasjon
|
-
|
10 minutter
|
Pause
|
-
|
-
|
45 minutter
|
Hver deltaker vurderer sine utviklingstrekk ut ifra refleksjonsspørsmål om relevans og beredskap. Gruppen blir enige om plassering i matrisen og velger ut de 3 – 4 viktigste utviklingstrekk
|
Vesentlighetsmatrise
|
Refleksjonsspørsmål kan hjelpe deltakerne til å vurdere utviklingstrekk. Synsing blir naturlig del av den individuelle vurderingen. Det viktigste er vurderingen som gruppen gjør i fellesskap etterpå
|
10 minutter
|
Pause
|
-
|
Deltakerne kan bruke pausen til å se hva andre grupper har svart
|
5 minutter
|
Refleksjon over likheter/ulikheter mellom bordene
|
Plenumsdiskusjon
|
Det kan være interessant å sammenligne administrasjon og politisk nivå
|
20 minutter
|
Satsinger og tiltak for fremtiden: Hver deltaker noterer tiltak kommunen kan ta i bruk for å håndtere utfordringene. Tiltak deles med gruppen, som velger ut de 3 viktigste som deles i plenum
|
Veikart
|
-
|