Sjåfør Thomas Tekie i Boreal buss viser fylkesordfører Arne Thomassen ladeprosedyren for elbussen han kjører.
Agder fylkeskommune / Jo Vegard Aardal
Thomassen er klar på at dette anlegget er viktig i fylkeskommunens klimasatsing. 75 elbusser kan lades samtidig i anlegget.
– Vi ønsker alle en robust og fremtidsrettet transportsektor på Agder, hvor bærekraftige løsninger og trygge arbeidsplasser står sentralt. Vi i fylkeskommunen har et stort ansvar for å legge til rette for dette, og vi ser at utviklingen går riktig vei. Vi er stolte av å kunne tilby moderne, miljøvennlig og trivelig arbeidsplass for fremtidens sjåfører i Agder, sier fylkesordfører Arne Thomassen.
Fylkesordfører Arne Thomassen klipper snora for nytt bussdepot i Moland park i Arendal
Agder fylkeskommune / Jo Vegard Aardal
Fylkesordføreren fikk demonstrert prosedyrene for lading av bussene av sjåfør Thomas Tekie i Boreal buss. Thomassen mener elektrifisering av bussene er viktig:
– I dag markerer vi et betydelig skritt fremover for kollektivtransporten i vår region. Dette bussdepotet, som har vært en viktig del av Arendals transportinfrastruktur siden 1987, har nå gjennomgått en omfattende elektrifisering og oppgradering av både bygningsmassen og utearealene. Anlegget ble opprinnelig bygget av det som den gang het ATS (tidligere Arendals Dampskibsselskab), og har siden 2000 vært kjent som Nettbuss Sør AS.
Fylkeskommunalt eierskap
Foto av Moland park bussdepot i Arendal
Agder fylkeskommune / Jo Vegard Aardal
– Aust-Agder fylkeskommune kjøpte anlegget i 2016 og leier det ut til Agder Kollektivtrafikk (AKT), som igjen leier ut til bussoperatør Boreal buss. Anlegget består av bussoppstillingsplasser med lademuligheter, administrasjonsbygg med kontorplasser og fasiliteter for sjåfører, samt verkstedhall, vaskehall og klargjøringshall, sier Ommund Edvard Noddeland i Agder fylkeskommmunes bygg og eiendomsavdeling.
– Oppgraderingen av anlegget krevde mer areal enn tidligere, og bygg og uteområder er oppgradert slik at anlegget nå fremstår som en attraktiv arbeidsplass, forklarer Noddeland.
Viktig for å nå klimamål
Prosjektet er en del av Agder fylkeskommunes klimabudsjett og økonomiplan 2023-2026. Dette budsjettet inneholder flere viktige tiltak som er avgjørende for vår fremtidige utvikling:
- Økonomisk bærekraft: Vi jobber for å sikre at våre økonomiske ressurser brukes effektivt, slik at vi kan oppnå våre miljømål uten å gå på bekostning av andre viktige tjenester.
- Reduksjon av klimagassutslipp: Vi har forpliktet oss til 63% konkrete reduksjoner i våre klimagassutslipp, og dette bussdepotet gjør det mulig å kjøre 101 busser uten utslipp. Det vil gi et utslippskutt på 5000 tonn CO2 årlig og bidra med 20 % av de 63 % fylkestinget har satt som mål å kutte fra 2020 til 2030.
- Bærekraftig infrastruktur: Vi investerer i infrastruktur som støtter overgangen til elektrisk transport og andre bærekraftige løsninger.
- Innovasjon og teknologi: Vi fremmer bruk av ny teknologi og innovative løsninger for å møte fremtidens utfordringer. Elmoteren har svært høy virkningsgrad og energiforbruket halveres i forhold til bruk av forbrenningsmotorer.
- Samarbeid og partnerskap: Vi samarbeider tett med både private og offentlige aktører for å sikre at vi når våre mål.
Bussdepotet er en del av infrastrukturen for bussdrift i Agder. Det inneholder verksted, ladeplasser og oppstillingsplasser for busser, pauserom for sjåfører og verkstedansatte. Boreal buss er selskapet som drifter bussene i østre Agder, og vil være de som har størsteparten av de som skal bruke depotet, i tillegg til ansatte i verkstedet.
Fakta om prosjektet:
Agder fylkeskommune / Jo Vegard Aardal
Prosjektet ble vedtatt 13. desember 2022 i fylkestinget som et av tiltakene i fylkeskommunens klimabudsjett for 2023 for å tilrettelegge for ladeinfrastruktur på bussanlegget i Moland Park.
- Budsjettrammen på 95 millioner (eks. mva). Kostnader for elektrifisering i prosjektet er på 11,8 millioner, resterende sum av 95mill er oppgradering av utearealer og bygningsmasse. Ved å legge til rette for bruk av elbusser er nå bussdepotet godt rigget for fremtiden, en god investering med tanke på fremtidig kollektivtransport.
- I den nye busskontrakten for Gamle Aust-Agder har Agder fylkeskommune/AKT inngått kontrakt på 90% elektrisk busstransport.
- Bussanlegget er dimensjonert for 75 bussladeplasser, med muligheter for utvidelse.
- Det er etablert tre nye nettstasjoner, totalt på anlegget er det nå fire nettstasjoner med en ladekapasitet på total 4MW.
- Årlige reduksjoner i CO2-utslippene vil være på ca. 5000 tonn.
- Utvendig arbeid ble ferdigstilt i mai, bygningsmassen ferdigstilles mot slutten av 2024.