Thygesons minde, bedre kjent som Lundsbroa i Kristiansand.
Jo Vegard Aardal
Agder fylkeskommune og Universitetet i Agder har startet et forsknings- og utviklingsprosjekt med sensormålinger på Lundsbroa i Kristiansand.
– Dette prosjektet er innovativt og veldig nyttig læring for både studentene og for fylkeskommunen. Universitetet skal følge opp prosjektet og utvikle et system med bruk av kunstig intelligens (KI) for å kunne hente ut de dataene som er relevante i denne sammenhengen. Samarbeidet mellom fylkeskommunen og universitetet i Agder er viktig og utrolig nyttig for begge parter. Prosjektene gjennom samarbeidet er også med på å løfte universitetets kompetanse og fagekspertise innenfor dette fagområdet, forteller dosent Rein Terje Thorstensen ved Universitetet i Agder.
Måler data i brukonstruksjonen
Dosent Rein Terje Thorstensen fra UIA og rådgiver Steinar Sørheim fra Agder fylkeskommune er fornøyd med et nytt samarbeid om bruvedlikehold.
Elisabeth Hording Mathisen
Fylkeskommunen har stilt brua til disposisjon og bidrar med finansiering av prosjektet. Universitet i Agder skal nå følge opp prosjektet og utvikle et system med bruk av kunstig intelligens (KI) for å hente ut relevante data fra sensorene som er montert på brua. Hensikten er å registrere bruas tilstand over tid.
Thorstensen holdt i høst en orientering for hovedutvalg for samferdsel og mobilitet om samarbeidet mellom universitetet og fylkeskommunen. Samarbeidet er nedfelt i en avtale fra 2019 og har som hovedformål å bidra til at fylkeskommunen oppfyller samfunnsoppdraget sitt om bygging, forvaltning, drift og vedlikehold av vegnettet. Universitetet skal være samarbeidspartner og bidra til at fylkeskommunens arbeid blir gjenstand for forskning og utvikling.
Bru fra 1938 med behov for vedlikehold
Thorstensen orienterte om to aktuelle samarbeidsprosjekter og ett av dem handler om å måle vibrasjoner, strukturendringer og temperatursvingninger i Lundsbroa i Kristiansand kommune, som er en del av fylkesveg 471. Brua, som egentlig heter Thygesons Minne, ble bygd i 1938 krysser elva Otra og forbinder Kvadraturen med Lund i forlengelsen av Dronningens gate. På Lundsiden fortsetter gateløpet i Østerveien. Brua er har daglig stor trafikk som består av både bilister, kollektivtransport. fotgjengere og syklister.
Gjennom samarbeidet med Universitetet i Agder er det nå montert dataloggere i brukonstruksjonen. Det er studenter fra byggdesign som følger med på dataloggen. Studentene har også fulgt forberedelsene og monteringen av målerne. De har også laget en egen «bromodell» og testet med datalogger i forkant av loggerne ble installert i brukonstruksjonen.
Ingeniørstudentene bidrar
– Det er spennende å følge dette samarbeidet med Universitetet i Agder. Dette prosjektet oppfyller flere av satsningsområdene som er satt gjennom regional plan for mobilitet 2023-2033. Planens steg fram mot 2033 innebærer at fylkeskommunen jobber for å redusere kritisk forfall på fylkesvegnettet og bruke intelligente teknologisystemer (ITS) og digitale virkemidler aktivt, sier rådgiver Steinar Sørheim i Agder fylkeskommune.
Lundsbroa er en eldre konstruksjon fylkeskommunen har årlige inspeksjoner på. I 2022 ble tilstanden på brua betegnet som alvorlig av eksperter på bruvedlikehold i Agder fylkeskommune.
Rein Terje Thorstensen forteller at gjennom samarbeidsprosjektet har man nå fått kjennskap til hvordan sensorer i brua kan se etter feil i brukonstruksjonen uten å måtte være på stedet kontinuerlig for å ta prøver. Studentene kan følge målingene på en PC-skjerm.
Lundsbroa har mye busstrafikk.
Jo Vegard Aardal