Prosjektet vil bli en meget omfattende og kostbar jobb, uavhengig av om det skal settes biltrafikk på brua etter restaurering, eller om den kun reetableres som gang- og sykkelbru.
Stortingets flertall påpekte i Innst. 14 S (2020‒2021) at staten har et økonomisk medansvar for å bringe det fredede kulturminnet Bakke bru «…tilbake i den stand at den kan brukes slik den ble brukt før stengingen, og forventer at vernemyndighetene går i dialog med Agder fylkeskommune og Statens vegvesen med mål om å få brua i kjørbar stand». Dette innebærer at Riksantikvaren har fått et særlig ansvar for å følge opp prosjektet.
Ut fra prosjektets karakter, og bruas funksjon og ÅDT, er dette i større grad et prosjekt for å ivareta et fredet kulturminne, enn et samferdselsprosjekt. Dette, sammen med Stortingets uttalelse, innebærer at finansieringen må skje i et samarbeid mellom en rekke aktører. Foreløpig estimat for utbedring og istandsetting er i underkant av 30 mill. kroner. Av dette er det planlagt en egenandel over fylkesvegbudsjettet på 5 mill. kroner i perioden.
Kartreferanse til prosjektet
Veg |
Fv 4208 |
Fase |
Planlegging |
Kommune |
Flekkefjord |
ÅDT |
125, 10% tungtransport |