Kritisk forfall

Tiltak som finansieres over programområdet for kritisk forfall handler om tiltak som iverksettes på vegfundament og utstyr,  samt prosjekter for strekningsvis utbedring, for å innhente det betydelige forfallet som er registrert på fylkeskommunens vegnettet. 

 

    

Illustrasjonsfoto. Utbedring av bru. Fv. 3720 Sagstu bru med lysregulering - Klikk for stort bildeFv 3720 Sagstu bru Lasse Moen Sørensen


Det totale etterslepet og forfallet på fylkesvegnettet i Agder ble i 2022 beregnet til om lag 7 milliarder kroner. 
Av dette er det registrert utbedringsbehov på om lag 1 milliard kroner knyttet til kritisk forfall. 
Klimaendringer og mer ekstremvær øker risikoen for skader på veganlegg ytterligere.

Budsjettene til ordinært drift- og vedlikehold kan ikke alene ta hånd om disse utfordringene. Tiltakene er også såpass omfattende og med et så langvarig perspektiv, at de hører hjemme på investeringsbudsjettet. Ved å sette av større investeringsmidler kan det legges opp til mer omfattende oppgradering av enkelte strekninger, fremfor konstant "brannslukking" over drift- og vedlikeholdsbudsjettet.  På sikt vil slik satsning kunne gi et redusert vedlikeholdsbehov for disse vegene, i tillegg til at vegfarende vil få en bedre og sikrere veg å ferdes på.

Bevilgning omsettes blant annet på utskifting av utsatte vegfundamenter, masseutskifting på dårlige vegstrekninger, skiltfornying, oppgradering av veglys, utskifting av støyskjermer og elektroniske styringsskap, utbedring av bruer og andre bærende konstruksjoner, sikring av bergskjæringer, rydding av sikkerhetssoner, oppsetting av sikringsgjerder og energieffektivisering.

I tillegg til slike tiltak kommer strekningsvis utbedring, der man gjennomgår en lengre vegstrekning og kartlegger behov for oppgradering. Deretter gjøres tiltak så som blant annet grøfting, siktrydding, fjerning av sidehindre og utskifting av stikkrenner, etter godt nok-prinsippet. Når prosjektet er ferdigstilt vil vegen ofte oppleves som “ny”, men ettersom veglinjen er beholdt har prosjektet likevel et svært lavt klimaavtrykk og langt lavere kostnad enn nybygging. Vegene blir også mer solide og rimeligere å vedlikeholde. 

Det er planlagt en omfattende opptrapping av satsingen i Handlingsprogram for fylkesveg 2026-2029, med sikte på å få tatt grep som kan bedre tilstanden på vegnettet. En slik satsing innebærer at det må avsettes betydelige investeringsmidler til disse tiltakene, noe som vil begrense handlingsrommet for å gjennomføre andre større investeringsprosjekter.