Sykling på gang og sykkelveg
Lasse Moen Sørensen
Det settes av årlige investeringsmidler for tiltak på fylkesveg som skal øke sykkelandelen i de fire sykkelbyene, som en del av sykkelbyavtalene mellom fylkeskommunen, de utvalgte kommunene og Statens vegvesen.
Målsetningen er at det kontinuerlig skal pågå aktivitet med bygging av et større gang- og sykkelveganlegg i en av de fire sykkelbyene. Sykkelbytiltakene skal være sentralt plassert i kommunen og bør utfylle eller bedre kjente mangler på det eksisterende gang- og sykkelvegnettet.
Mer perifert plasserte gang- og sykkelveger må løses gjennom prioritering i Handlingsprogram for fylkesveg.
Årlig gjøres det også tiltak for utbedring av eksisterende gang- og sykkelveger i alle sykkelbyene, ut fra funn som er gjort gjennom sykkelinspeksjoner. Dette kan være tiltak som siktrydding, kryssutbedring, asfaltering, skilting og liknende.
Det etableres også flere tellepunkter for å få bedre tallgrunnlag for syklingen i områdene, slik at det kan planlegges mest mulig hensiktsmessige tiltak og kampanjer som skal inspirere innbyggerne i kommunen til å gå og sykle mer.
Sykkelbyavtalene for perioden 2021-2024 har følgende hovedoverskrifter:
- Satse på sammenhengende sykkelvegnett
- Satse på drift og vedlikehold
- Satse på skoler
- Satse på opplevelser i nærområdet - Vita Velo
- Satse på Sykkelregion Agder
- Satse på kunnskapsbygging og deling
- Satse på sykkeltellinger og registreringer
Fra 2025 er alle kommunene invitert til å delta i satsingen på “Sykkelregion Agder”. Samtlige kommuner kan også konkurrere om å få status som sykkelby og sykkelbygd. Sykkelbyavtalene vil da bli noe omarbeidet, men hovedprinsippene i eksisterende avtaler vil bli videreført, med mål om en enda mer spisset satsing for å øke andelen gående og syklende på Agder.