Prinsipper for innfartsparkering i AgderPrinsippene ble vedtatt i hovedutvalg for samferdsel og mobilitet 27. mai 2025 i sak 16/25 og beskriver hvordan innfartsparkeringer i Agder skal utformes og ha av fasiliteter. Innhold på denne siden Innfartsparkeringen bør være koblet til et godt kollektivtilbudPlasseringen bør støtte oppom effektiv fremføring for kollektivtransporten. I byområder bør plasseringen ha et kollektivtilbud med hyppige avganger, helst ikke sjeldnere enn hvert 20. min i rush. Plasseringen bør være i umiddelbar nærhet til holdeplassen, og gangavstand til holdeplass bør ikke overstige 150m. Det bør etterstrebes at de reisende får kortest mulig vei når de skal over på buss fra bil, heller enn motsatt. Innfartsparkeringer bør etableres utenfor sentrumsområdene I byområder bør plasseringen være i randsonene av byområdets kollektivsystem og ikke legges for nært bysentrum/sentrumsområder. Plasseringene bør ligge utenfor bomringen og kjente punkter for kødannelser. Utenfor byområdene bør plasseringen ligge i sentrale kryssområder langs de regionale busstraseene (Som E18, E39, rv.9 og rv. 41 samt sentrale fylkesveier). Plasseringen bør fange opp bilistene tidlig på reisen sånn at bussturen utgjør mesteparten av reisen. Plasseringen bør ikke legges på arealer som er attraktivt for bolig, næring eller sentrumsformål. Plasseringen skal ikke plasseres der det kommer i konkurranse med høyere prioriterte arealbruksformål (som by- og tettstedsutvikling, jordvern). Innfartsparkering bør sees i større mobilitetssammenheng Det er avgjørende at innfartsparkering blir tilrettelagt slik at det ikke blir et bilfremmende tiltak som skaper nye korte bilreiser og konkurrerer mot det lokale busstilbudet eller den lokale satsingen på sykkel. Plasseringen bør sees i sammenheng med andre bilrestriktive tiltak. Eksempler på dette kan være bomring, redusert parkering i sentrum og lignende. Sambruk av areal kan være en god løsning der det er knapphet på areal og behov for mindre innfartsparkeringer. Eksempler på dette kan være sambruk ved idrettsanlegg, menighetsbygg, dagligvarebutikker og lignende. Ofte vil det være behov for å regulere parkeringstidene på slike arealer, slik at det ikke oppstår konflikter. Prinsipper for utforming, fasiliteter og drift Gående og syklende Det skal tilrettelegges for tilstrekkelig og trygg sykkelparkering ved alle nye innfartsparkeringsområder.Området skal være tilknyttet gange- og sykkelveier. Innfartsparkering for sykler kan suppleres med tilbud som bagasjeoppbevaring, drikkestasjon, luftpumpe, reparasjon- og/eller vaskemuligheter, ladestasjon for elsykkel, bysykkelordning eller muligheter for å leie sykkel. Trygghet og trafikksikkerhet Plasseringen må ikke kreve kjøring i motsatt retning av det som på stedet er naturlig for en arbeidsreisende, etter for eksempel levering av barn. Ved planlegging av nye parkeringstilbud må det tas hensyn til lokale trafikkforhold. Adkomsten skal ikke legges fra lokale boligveier. Plasseringen skal utformes slik at den oppleves som trygg for de reisende. Tilgjengelighet, synlighet og informasjon Alle innfartsparkeringer bør skiltes tydelig (P+buss), både på området og aktuelle atkomstveier i nærheten. Det bør skiltes likt til alle områder for gjenkjennelighet jf. figuren under: Skilt for innfartsparkering fra Statens vegvesens håndbok N300 (symbol 767). Statens vegvesen (2025) Innfartsparkeringen bør ligge i kort avstand og synlig fra holdeplassen. Informasjon om innfartsparkering bør legges inn på Vegkart.no, samt i sanntidskartet på AKTs nettside. Innfartsparkeringer med tidsbegrensning bør skiltes særskilt godt. Alle parkeringer bør synliggjøres i aktuelle kartverk og være søkbare i digitale tjenester. Innfartsparkeringene skal fremkomme som en del av reiseforslagene i AKT sin reiseplanlegger. Ved større anlegg bør antall ledige plasser fremkomme av digitale skilt langs hovedvei. Validering av kollektivbillett eller avgiftsparkering med lav pris bør vurderes der faren for “feilbruk” og etterspørsel av parkering er stor. Fasiliteter og drift Behovet for lehus og sanntidsskilt skal vurderes ved alle nye innfartsparkeringsplasser. For å holde på passasjerene, må innfartsparkeringene dimensjoneres slik at de reisende opplever tilbudet som pålitelig og kan vite med sikkerhet at det er ledig kapasitet på parkeringsområdet. Mer informasjon Oversikt over innfartsparkeringsplasser i AgderInnfartsparkering kan være løsningen for deg!Kollektivtransport i Agder Publisert 09.10.2025 13.24 Sist endret 07.11.2025 15.00