Agder fylkeskommune har inngått sykkelbyavtaler med Arendal, Farsund, Grimstad og Lindesnes kommuner. Avtalene er et trepartssamarbeid mellom kommunene, fylkeskommunen og Statens vegvesen, og gjelder fra 2021 til 2024. Målet er å øke andelen gåing og sykling med 25 prosent i perioden. Dette skal oppnås ved å satse på sammenhengende sykkelvegnett og identifisering av lenker som kan forbindes gjennom enkle tiltak, drift og vedlikehold, sykkelparkering og adkomst til skoler, opplevelser i nærområdet, inkludert Vita Velo, Agder som SykkelregionEN, med aktiviteter, medieoppslag og kampanjer, samt kunnskapsbygging og deling gjennom fagnettverk.
Fylkeskommunen leder og koordinerer arbeidet, sørger for forankring i budsjett og planer, skaper arenaer for kunnskapspåfyll og erfaringsutveksling, bidrar i arbeid med prosjektplaner, koordinerer felles kampanje og deltar i nasjonalt forum for gange og sykling.
Kommunen arbeider lokalt, med årlige prosjektplaner som forankres politisk. De iverksetter tiltak, deltar i sykkelbynettverket i fylket og tilrettelegger for møter. Kristiansand kommune deltar i sykkelbysamarbeidet gjennom ATP-samarbeidet.
Statens vegvesen bidrar med kunnskap, kompetanse og en lokal kontaktperson i nettverket på Agder. I tillegg leder vegvesenet nasjonalt sykkelnettverk.
Prioritering av tiltak i sykkelbyene skjer gjennom arbeidet med Handlingsprogram for fylkesveg, som revideres hvert fjerde år.
I tillegg til sykkelbysatsingen er det opprettet et eget programområde i budsjettet, kalt "sykkel i sentrum", som skal bidra til utvikling og tilrettelegging av mindre tiltak på gang- og sykkelvegnettet i kommunene som ikke har sykkelbyavtale.