Agder fylkeskommune har sykkelbyavtaler med Arendal og Grimstad kommuner for perioden 2025-2028. Avtalene er et trepartssamarbeid mellom kommunene, fylkeskommunen og Statens vegvesen. Samtlige kommuner på Agder fikk mulighet til å søke om status som sykkelby eller sykkelbygd for perioden.
Parallelt med at de nye avtalene ble inngått har vi utvidet fagnettverket “Sykkelregion Agder”, ved at alle kommunene på Agder nå tilbys deltakelse. Endringene er et resultat av målet i regional plan for mobilitet for Agder om flere grønne reiser i hele fylket.
Avtalene for 2025-2028 har mål om økt andel gående og syklende i de utpekte sykkelbyene. Målet skal nås ved å satse på sammenhengende sykkelvegnett, identifisering av lenker som kan forbindes gjennom enkle tiltak, drift og vedlikehold, sykkelparkering og adkomst til skoler, aktiviteter og kampanjer gjennom Sykkelregion Agder, samt gjennom kunnskapsbygging og deling.
De nye avtalene stiller større krav til kommunenes deltakelse. Kommunene har måttet levere søknader som viser at de stiller budsjettmidler og fagressurser til disposisjon for arbeidet, for å sikre god forankring og samarbeid for å oppnå målsetningene.
Arbeidet i sykkelregion Agder skal ha fokus på opplevelser i nærområdet, inkludert Vita Velo og tursykling, aktiviteter, medieoppslag og kampanjer, samt kunnskapsbygging og deling gjennom fagnettverket.
Fylkeskommunen leder og koordinerer arbeidet, sørger for forankring i budsjett og planer, skaper arenaer for påfyll av kunnskap og erfaringsutveksling, bidrar i arbeid med prosjektplaner, koordinerer felles kampanje og deltar i nasjonalt forum for gange og sykling.
Kommunene som har sykkelbystatus arbeider lokalt, med årlige prosjektplaner som forankres politisk. De iverksetter tiltak, deltar i Sykkelregion Agder og tilrettelegger for møter. Kristiansand kommune deltar i sykkelbyarbeidet gjennom aktiviteten knyttet til byvekstavtalen for kristiansandsregionen.
Statens vegvesen bidrar med kunnskap, kompetanse og en lokal kontaktperson i nettverket på Agder. I tillegg leder vegvesenet det nasjonale nettverket for sykkel og gange, det fylkeskommunen er en aktiv bidragsyter.
Prioritering av tiltak i sykkelbyene skjer gjennom arbeidet med Handlingsprogram for regional plan for mobilitet, som revideres hvert fjerde år.