Sykkelregion Agder og sykkelbynettverket

Agder fylkeskommune har et tett samarbeid med sykkelbyene i fylket, og med nasjonalt fagnettverk for sykkel og gange, for å bidra til å økt kunnskap og aktivitet om dette viktige fagfeltet. 

Agder fylkeskommune hadde i perioden 2021-2024 sykkelbyavtaler med Arendal, Farsund, Grimstad og Lindesnes kommuner.  Avtalene er et trepartssamarbeid mellom kommunene, fylkeskommunen og Statens vegvesen. 

Det pågår arbeid med å fornye avtalene, og samtidig utvide fagnettverket “Sykkelregion Agder”, ved at alle kommunene på Agder tilbys å delta i dette. Samtlige kommuner fikk også mulighet til å konkurrere om status som sykkelby eller sykkelbygd for perioden 2025-2028. Endringene er et resultat av ønsket om å nå målet om flere grønne reiser i regional plan for mobilitet for Agder. 

Avtalene for 2021-2024 hadde mål om økt andel gående og syklende i de utpekte sykkelbyene.  Målet skal nås ved å satse på sammenhengende sykkelvegnett og identifisering av lenker som kan forbindes gjennom enkle tiltak, drift og vedlikehold, sykkelparkering og adkomst til skoler, opplevelser i nærområdet, inkludert Vita Velo, Sykkelregion Agder, med aktiviteter, medieoppslag og kampanjer, samt kunnskapsbygging og deling gjennom fagnettverk.
Satsingsområdene vil bli videreført i nye avtaler, men satsingen på blant annet Vita Velo og tursykling overføres til Sykkelregion Agder fra og med 2025.

Fylkeskommunen leder og koordinerer arbeidet, sørger for forankring i budsjett og planer, skaper arenaer for kunnskapspåfyll og erfaringsutveksling, bidrar i arbeid med prosjektplaner, koordinerer felles kampanje og deltar i nasjonalt forum for gange og sykling.

Kommunen arbeider lokalt, med årlige prosjektplaner som forankres politisk. De iverksetter tiltak, deltar i sykkelbynettverket i fylket og tilrettelegger for møter. Kristiansand kommune deltar i sykkelbysamarbeidet gjennom ATP-samarbeidet. I nye avtaler vil det bli stilt større krav til kommunenes deltakelse, for å sikre god forankring og samarbeid for å oppnå målsetningene. 

Statens vegvesen bidrar med kunnskap, kompetanse og en lokal kontaktperson i nettverket på Agder. I tillegg leder vegvesenet det nasjonale sykkelnettverket.

Prioritering av tiltak i sykkelbyene skjer gjennom arbeidet med Handlingsprogram for fylkesveg, som revideres hvert fjerde år.