Vita Velo skal være tilgjengelig og ha maks lengde ca. 2 mil med moderat høydeforskjell. På rutene skal det være mulig å oppleve arkitektur via eksisterende byggverk og landskap. Man skal kunne raste, hvile, overnatte, bade, nyte utsikten og komme tett på omgivelsene og attraksjonene (se konseptskisse).
Start og mål for turen kan med fordel være en sykkelkafé, et sykkeltorg, en kollektivterminal, en parkeringsplass eller liknende, avhengig av lokalisering. I startpunktet bør det ideelt sett være mulighet for sykkelleie, sykkelreparasjoner, for å spise/proviantere og få informasjon om mulige sykkelruter og opplevelser og tilbud langs ruta. Sykkelrutene skal være trygge å sykle på og tilgjengelige for alle.
Primært utnyttes og synliggjøres lokale landskapskvaliteter, naturopplevelser og eksisterende arkitektoniske elementer.
Vita Velo skal være rimelige konsepter som kan realiseres med relativt enkle midler og ikke forutsetter store drifts- og vedlikeholdskostnader. Attraksjoner gjøres tilgjengelige for syklistene via analoge og digitale kart (app), skilting og tilrettelegging.