Retningslinjer med virking fra 2. halvår 2009
1. Fylkeskommunens ansvar
1.1 Formål
Transport er en forutsetning for å delta på en rekke områder innen samfunnslivet. Formålet med fylkeskommunens arbeid med transport for funksjonshemmede er å gi funksjonshemmede et transporttilbud slik at de har en mulighet til å utføre daglige gjøremål, ha sosial kontakt og til å delta i aktiviteter i nærmiljøet.
1.2 Ansvarsområde
Å tilrettelegge det ordinære kollektive rutetilbudet slik at det i størst mulig grad blir universelt utformet.
Transporttjeneste for funksjonshemmede som er avhengig av dør til dør transport (TT-transport).
Omfanget av fylkeskommunens transporttilbud fastsettes i de årlige budsjetter. Ubrukte midler i ett budsjettår søkes overført til et disposisjonsfond til tiltak for transport for funksjonshemmede. Brukerorganisasjonene skal uttale seg til bruk av disposisjonsfondets midler.
2. Hvem har rett til å bruke transporttjenesten
Transporttjenesten for funksjonshemmede (TT) er et tilbud til personer bosatt i Aust-Agder. Tilbudet gjelder funksjonshemmede som på grunn av varig funksjonshemming ikke uten meget store vanskeligheter kan bruke vanlige kollektive transportmidler. Funksjonshemmingen kan være av fysisk eller psykisk art. Brukere i yrkesaktiv alder og unge med varig og betydelig funksjonshemming prioriteres.
3. Godkjenning av brukere
3. 1 Søknad
Søknad om brukerrettigheter sendes hjemstedskommunen på fastsatt skjema. Søknaden skal vedlegges legeerklæring på fastsatt skjema. Det tas opp nye brukere to ganger pr år. Søknadsfrister er 15. mai og 15. november. Søknader behandles ikke utenom de fastsatte fristene.
Søknaden behandles av kommunen og avgjøres av en nemnd bestående av minst tre fagpersoner. Det kommunale rådet for funksjonshemmede bør ha en representant i nemnda.
3.2 Klage
Klager behandles etter bestemmelsene i forvaltningsloven, klagefrist er 3 uker. Klage sendes kommunen som er førsteinstans. Dersom klagen opprettholdes, forberedes klagen av kommunen og videresender den til Aust-Agder fylkeskommune til avgjørelse. Det er fylkeskommunens klagenemnd som er klageinstans.
3. 3 Brukerantall
Som en veiledende norm bør ikke brukertallet i kommunen overstige 2,5 % av befolkningen i kommunen. Vesentlige avvik fra dette må begrunnes og godkjennes av fylkeskommunen. Fylkeskommunen kan bestemme at kommuner som overstiger den veiledende norm ikke tar opp nye brukere ved påfølgende søknadsrunde.
3.4 Vurderingsprinsipper
Ingen av søkerne har i utgangspunktet rett til, eller krav på transporttilbud. Det er godkjenningsnemdas skjønn etter retningslinjene som er avgjørende. Legeerklæring er å betrakte som et viktig hjelpemiddel i vurderingen av søkeren.
Ved vurderingen er det søkerens grad av forflyttningshemming som er avgjørende. Høy alder, manglende rutegående transportmidler i et område, eller avsidesliggende bosted er i seg selv ikke relevante kriterier for å bli godkjent som bruker.
Institusjonsbeboere kommer ikke inn under ordningen med mindre det foreligger særlige grunner. Unntak kan gjøres for yngre personer som bor på institusjon over lengre tid. Definisjon av institusjon: Med institusjon menes her institusjon med heldøgns omsorg. I praksis betyr dette f.eks. aldershjem eller sykehjem. Brukere av ordningen som flytter på institusjon beholder tilbudet for det halvåret tildelingen er gjort, tilbudet faller deretter bort.
Funksjonshemmede som har bil finansiert av NAV kommer normalt ikke inn under ordningen.
3. 5 Brukerkategorier
Brukere av transportordningen inndeles i fire grupper:
- Brukere hvor avstanden mellom hjem og kommunesenter er under 15 km og som ikke kommer inn under pkt. 2, 3 eller 4.
- Brukere hvor avstanden mellom hjem og kommunesenter er over 15 km, samt for andre brukere som har spesielle transportbehov.
- Brukere hvor avstanden mellom hjem og kommunesenter er over 30 km, samt for brukere med helt spesielle transportbehov.
- Brukere som er forflyttningshemmede i deler av året, samt for brukere med begrenset reisebehov.
4. Reisekort
Hver bruker tildeles et elektronisk betalingskort som er knyttet opp mot en brukerkonto. Kortet er påført navn og brukernummer. Betalingskortet benyttes som hel eller delvis betaling for en reise. Kortet er personlig, og skal ikke brukes av andre enn den som er godkjent som bruker. Brukere som flytter ut av Aust-Agder eller på annen måte ikke lenger fyller vilkårene for å godkjennes som brukere, skal melde dette til hjemkommunen.
Dersom kortet ikke brukes i henhold til bestemmelsene kan fylkeskommunen inndra brukergodkjenningen.
Etter at kommunene har foretatt brukerutvelgelse to ganger pr år, sender kommunen oppgave over godkjente brukere fordelt på de ulike brukerkategorier til Aust-Agder fylkeskommune. Oppgaven skal leveres i det format og med det innhold som operatør av kortene krever. Etter fylkeskommunens godkjenning av kommunenes lister fordeles midlene slik ut fra tilgjengelige bevilgninger:
- Brukere i gruppe 1 tildeles reisekonto med kr. 2 025,- pr. halvår
- Brukere i gruppe 2 tildeles reisekonto med kr. 4 050,- pr halvår
- Brukere i gruppe 3 tildeles reisekonto med kr. 6 075,- pr. halvår
- Brukere i gruppe 4 tildeles reisekonto med kr. 1 015,- pr. halvår
(Reisebeløp pr. halvår for 2025)
Aust-Agder fylkeskommune kan endre kontobeløpet i hver brukerkategori i samsvar med tilgjengelige budsjetter og antall brukere.
Operatør av betalingssystemet sender personlig reisekort til den enkelte godkjente bruker. Kortet er varig. Tap av kort eller nødvendig fornyelse av kortet p.g.a. slitasje, dekkes av den enkelte bruker over egen reisekonto.
5. Transportutøvelsen
5.1 Transportutøvere
Transporttjenesten er basert på persontransport med motorvogn utenfor rute (drosje).
Operatør av kort og betalingssystemet foretar økonomisk oppgjør med transportutøverne. Operatøren rapporterer til fylkeskommunen.
5.2 Bestilling av transport
Godkjent bruker kan bestille transport ved henvendelse til nærmeste transportutøver som Aust-Agder fylkeskommune har avtale med. Eventuell avbestilling skjer snarest til den transportutøver hvor reisen er bestilt. Kommer avbestillingen så sent at bilen er på vei til hentestedet skal turen betales.
6. Endring av retningslinjene
Disse retningslinjene er godkjent av fylkesutvalget 14. april 2009.
Administrativ endring av takster for 2025.
Endringer av retningslinjene skal godkjennes av fylkesutvalget.