Klage på standpunktkarakter Klageskjema Pålogging via IDportenFyll ut klageskjemaet hvis du vil klage på standpunktkarakter Foresatte eller andre med fullmakt, som vil klage på elevens vegne, må kontakte skolen. Klagefrist og forberedelse til klage Fristen for å klage er 10 dager etter at du er gjort kjent med eller burde gjort deg kjent med karakteren. Du kan kreve begrunnelse for standpunktkarakteren før du klager. Ta derfor straks kontakt med skolen/faglærer etter at standpunktkarakteren er gitt. Klagefristen avbrytes dersom du tar kontakt med faglærer. Ny frist gjelder fra det tidspunktet du får begrunnelsen. Klagen må enten være levert skolen eller poststemplet innen 10 dager. Ordinære klager behandles i møte i Klagenemnda for vurdering etter skolestart på høsten. Du får beskjed om resultatet så snart klagen er behandlet. Elever på Vg3 kan sende klage til hurtigklagebehandling. Da vil vedtaket (svar på klagen) komme før fristen for innsending av vitnemål til Samordna opptak. Klager som skal til hurtigklagebehandling må sendes inn senest tre dager etter at skolen har publisert standpunktkarakteren. Klage på standpunktkarakter i fag Du har rett til å klage på standpunktkarakter dersom du mener at gjeldende regler for fastsetting av standpunktkarakter ikke er fulgt. Det er ikke klagerett på halvårsvurdering. Når skolen har mottatt klagen din, sendes den videre til Klagenemnda for vurdering. Skolen legger ved en begrunnelse for standpunktkarakteren fra faglærer og en uttalelse fra rektor. Du skal få kopi av dokumentene. Klagenemnda kan bare vurdere om reglene for karaktersetting er fulgt. Nemnda vurderer ikke om karakteren er riktig i forhold til din måloppnåelse i faget. Hvis du får medhold i klagen, går rektor og faglærer gjennom karaktergrunnlaget på nytt, og rektor setter endelig karakter. Denne nye vurderingen kan resultere i at karakteren opprettholdes, settes ned eller opp. Klage på manglende vurdering (IV) Du har rett til å klage dersom det ikke er satt standpunktkarakter (det vil si at du har fått IV) i ett eller flere fag. Det er ikke klagerett på halvårsvurdering. Når skolen har mottatt klagen din, sendes den videre til Klagenemnda for vurdering. Skolen skal legge ved en begrunnelse for vedtaket om å ikke sette standpunktkarakter fra faglærer, og en uttalelse fra rektor. Du skal få kopi av oversendelsen. Årsaken til at du ikke har fått standpunktkarakter i fag kan enten være at fraværsgrensen er overskredet, eller at faglærer mangler vurderingsgrunnlag i faget. Hvis du står i fare for å miste standpunktkarakter i et fag, skal du bli varslet skriftlig om dette i forkant. Skolen skal sende varselet så tidlig som mulig, slik at du har mulighet til å gi faglærer et vurderingsgrunnlag. Selv om du fikk varsel i forbindelse med halvårskarakteren, skal du få et nytt varsel før standpunktkarakteren blir satt. Klagenemnda kan bare vurdere om reglene for karaktersetting er fulgt. Hvis du får medhold i klagen, går rektor og faglærer gjennom karaktergrunnlaget på nytt, og rektor setter endelig karakter. Denne nye vurderingen kan resultere i at IV opprettholdes, eller det kan settes en ny karakter. Klage på standpunktkarakter i orden og/eller atferd (oppførsel) Skolens ordensreglement inneholder bestemmelser om hva som er god orden og atferd på skolen. Der står det også hva som skjer hvis du bryter reglementet. Dersom du har fått nedsatt karakter i orden og/eller atferd, skal du ha blitt varslet, slik at du har hatt mulighet til å forbedre deg. Særlig alvorlige og grove enkelttilfeller kan likevel bety at karakteren settes ned uten varsel. Klagenemnda for vurdering avgjør om karakteren skal opprettholdes, eller om den skal settes opp eller ned. Denne avgjørelsen kan det ikke klages på. Informasjon til skoleledere og lærere. Krever tilgang til Agder fylkeskommunes intranett, Agda. Publisert 20.11.2019 10.52 Sist endret 21.11.2024 14.04