Vurdering og klagerett

Det er prøvenemnda som vurderer prøven. Prøvenemnda har laget vurderingskriterier som du skal være kjent før fag-, svenne eller kompetanseprøven starter. Hvis kandidaten får karakteren "Ikke bestått" har kandidaten rett til å klage. Det er ingen klagerett på vurderingen "Bestått" eller "Bestått meget godt".

Vurdering av prøven

Det er laget vurderingskriterier i alle fag som kandidaten skal bli gjort kjent med før prøven starter. Prøvenemnda bruker vurderingskriteriene når den praktiske prøven skal vurderes, og følgende karakterer brukes:

• Bestått meget godt
  • Bestått
  • Ikke-bestått

For kandidater med kontrakt skal prøven som hovedregel gjennomføres før utløp av læretiden, men ikke tidligere enn tre måneder før.  Prøven skal som hovedregel gjennomføres i den bedriften hvor kandidaten har hatt hoveddelen av opplæringen og tilpasses virksomheten i bedriften. Fylkeskommunen kan etter råd fra prøvenemnden avgjøre at hele eller deler av prøven skal gjennomføres et annet sted.

Hva skjer ved "ikke bestått" prøve

• For kandidater med kontrakt er det lærebedriften som skal melde opp til ny prøve. Kandidaten kan tidligst meldes opp til ny prøve når klagefristen er ute. Klagefristen er tre uker fra kandidaten har mottatt informasjon fra fylkeskommunen om resultatet. Ved "Ikke-bestått" på andregangsprøven, må kandidaten melde seg opp som praksiskandidat.
  • Praksiskandidater må vente seks måneder etter prøven som var “ikke bestått”, før kandidaten kan melde seg opp til andregangsprøve.

Klage på resultatet

Det er klagerett på resultatet ved en "Ikke bestått" karakter på prøven. Skriftlig klage må sendes innen tre uker fra resultatet er mottatt skriftlig. Grunnlag for å klage:

• Klage på faglig vurdering av prøven
  • Klage på formelle feil eller andre ikke-faglige forhold

Klagen sendes til Agder fylkeskommune ved avdeling for fag- og yrkesopplæring via "Send henvendelser og dokumenter på en sikker måte".

Kandidaten kan ikke melde seg opp til ny prøve før klagen er ferdigbehandlet.

Mer informasjon på UDIR sine hjemmesider: Ta fag- eller svenneprøve (udir.no)