Andre møte om byvekstavtale ble gjennomført på PM5 i Hunsfoss næringspark i Vennesla. På bildet: Opposisjonsleder Gro Bråten og fylkesordfører Arne Thomassen, opposisjonsleder Kenneth Mørk og ordfører i Kristiansand Mathias Bernander, ordfører i Birkenes Arild Windsland, ordfører i Vennesla Nils Olav Larsen, Roar Midtbø Jensen fra Statens vegvesen, statsforvalter Gina Lund, Morten Rannem fra Statens vegvesen Vegdirektoratet, forhandlingsleder Ove Myrvåg, ordfører i Iveland Jan André Myhren i Iveland og ordfører i Lillesand Einar Holmer-Hoven, prosjektleder Hans Munksgaard og Sefrid Line Jakobsen fra Jernbanedirektoratet.
Agder fylkeskommune
Forhandlingene om en byvekstavtale er i gang og fredag møttes partene for andre gang. Møtene ledes av Statens vegvesen, og rundt bordet sitter representanter fra Statsforvalteren, Jernbanedirektoratet, Statens vegvesen og lokale parter; Agder fylkeskommune, Kristiansand, Lillesand, Birkenes, Vennesla og Iveland kommuner.
Alle ordførerne som er med i forhandlinger om en byvekstavtale stilte i Vennesla fredag. Ordfører i Vennesla Nils Olav Larsen hadde fått fullmakt til å forhandle på vegne av de andre omkringliggende kommunene. Han rådet dem til å trekke fullmakten tilbake. Dermed stilte ordførere Einar Holmer-Hoven i Lillesand, Arild Windsland i Birkenes og Jan André Myhren i Iveland selv på forhandlingsmøtet.
– Jeg er meget tilfreds med at de respektive kommunene tar hand om sine prosjekter, sier Venneslas ordfører Nils Olav Larsen.
– Kan bli krevende
Fylkesordfører Arne Thomassen er glad for at alle kommunene var representert i andre forhandlingsmøtene.
– Vi ønsker å få til en god avtale som alle er enige om. Vi må strebe etter å få til et vedtak som alle kommuner kan stille seg bak. Det håper vi at vi får til, selv om det vil være en krevende jobb, sier Thomassen.
Ordfører i Lillesand Einar Holmer-Hoven påpekte at det er viktig at kommunestyrene får være med på prosessen hele veien og at man ikke hopper bukk over demokratiske prosesser for å få igjennom en byvekstavtale.
– Vi legger opp til en avtale alle kan samles om. Men det er viktig dersom kommuner ser at dette ikke går lokalt, å si fra tidlig så vi kan håndtere det på en god måte tidligst mulig, sier forhandlingsleder Ove Myrvåg fra Statens vegvesen
Målet med en byvekstavtale er å redusere klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy, gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange (nullvekstmålet). Målet skal nås i løpet av avtaleperioden (2024-2033). Byvekstavtalen skal videre bidra til attraktiv by- og stedsutvikling.
Bakgrunn for en byvekstavtale ble presentert. Her var temaene:
• Bakgrunnen for en byvekstavtale – målet om nullvekst i personbiltrafikken
• Samfunnsutvikling
• Kollektivtransport
• Hva skal til for å oppnå nullvekstmålet i Kristiansandregionen?
• Status for arealplaner og arealbruk.
I snitt er det kommet 40 000 nye personbiler i året i Norge siden 1960.
– Vi er nødt til å tenke andre måter å transportere oss på. Utslippene fra veitrafikken kan blant annet reduseres gjennom å utvikle byer og tettsteder som reduserer transportbehovet og legge til rette for sykkel og kollektivtransport, sa prosjektleder Hans Munksgaard.
I 2024 bor det 150.821 personer i Kristiansandsregionen (Lillesand, Iveland, Birkenes, Kristiansand og Vennesla). I 2050 er innbyggertallet her beregnet å ha økt til omtrent 174.606.
Den kortreiste bygda
Ordfører Nils Olav Larsen fortalte om Vennesla som “Den kortreiste bygda”. Han viste fram prosjektene Vennesla ønsker å realisere i byvekstavtaleperioden.
Ordfører Nils Olav Larsen viste fram prosjektene Vennesla ønsker å realisere i byvekstavtaleperioden.– Den kortreiste bygda er et prosjekt som viser hvordan bilbygder som ligger tett på store byer kan forandre transporten sin – hvis det satses riktig. Målet er at du skal kunne gå og sykle til alt i nedre Vennesla, forteller Larsen.
Flere vil reise kollektivt
Ann Sherin Skollevold, rådgiver ved avdeling for strategi og mobilitet i Agder fylkeskommune, la frem ambisjoner for kollektivtransporten i Kristiansand.
Dagens ruteproduksjon i Kristiansandsregionen koster i underkant av 400 mill. kroner, hvor 121,7 millioner kroner er belønningsmidler og egenkapital fra Agder kollektivtrafikk.
– Med flere begrensninger for privatbiler, forventes det at flere vil velge kollektivtransport. Det vil være behov for å øke kollektivtilbudet betydelig for å møte den økte etterspørselen fremover, sa Ann Sherin Skollevold.
Hva skal til?
Cecilie Gunnufsen i Statens Vegvesen presenterte muligheter for å oppnå målet om nullvekst i Kristiansandsregionen.
– Det er gjennomført undersøkelser, såkalte byutredninger for Kristiansandsregionen. Her er det gjort beregninger for å teste effekten av ulike tiltak og virkemidler.
Beregningene viste:
• Å nå nullvekstmålet er vanskelig med bare én løsning. Vi trenger å bruke flere tiltak sammen for å få det til.
• De beste tiltakene for å nå nullvekstmålet er de som begrenser, som bompengeinnkreving, i tillegg til å bygge tettere for å utnytte arealene bedre.
• Bompengeinnkreving er det restriktive virkemiddelet som har størst effekt.
• Å bygge tettere er en god langsiktig løsning for å nå nullvekstmålet.
Forhandlingsutvalget ble også enige om å legge inn økt trafikksikkerhet som et ekstra mål i Byvekstavtalen.
Mer enn 200 millioner hvert år i ti år
Det er satt av statlige midler til byvekstavtalen for Kristiansandsregionen på 214,5 mill. 2024-kroner, som skal legges til grunn for en periode på ti år, fram til og med 2033. Av disse er 127,8 mill. belønningsmidler og 86,7 mill. byvekstmidler. Midlene prisjusteres årlig.
– En Byvekstavtale kan gi regionen minst en milliard kroner ekstra over en tiårsperiode til tiltak som bidrar til nullvekstmålet. Dette er friske penger som vi trenger til både til sykkelveier, gå-tiltak og kollektivtrafikk i regionen, forteller fylkesordfører Arne Thomassen.
– Dersom vi blir enige om et utkast, legges det opp til å kunne behandle det politisk i fylkeskommunen og kommunene rett over sommeren. På den måten kan vi ta i bruk midlene i byvekstavtalen i 2024, sier Ove Myrvåg.
Tidsplan for forhandlingsmøtene:
19. mars: Oppstartsmøte
19. april: Kunnskapsgrunnlag, disposisjon og prinsipper
29. mai: Prinsipper og avtaleutkast
13. juni: Avtaleutkast
8. august: Reservemøte ved behov
Byvekstavtale for Kristiansandsregionen
Partene samlet til andre møte om byvekstavtale.
Agder fylkeskommune