Alle ordførerne samlet på byvekstmøte

Fredag 19. april møttes partene til andre forhandlingsmøte om en byvekstavtale i Kristiansandsregionen.  

En gruppe voksne mennesker står utendørs. - Klikk for stort bildeAndre møte om byvekstavtale ble gjennomført på PM5 i Hunsfoss næringspark i Vennesla. På bildet: Opposisjonsleder Gro Bråten og fylkesordfører Arne Thomassen, opposisjonsleder Kenneth Mørk og ordfører i Kristiansand Mathias Bernander, ordfører i Birkenes Arild Windsland, ordfører i Vennesla Nils Olav Larsen, Roar Midtbø Jensen fra Statens vegvesen, statsforvalter Gina Lund, Morten Rannem fra Statens vegvesen Vegdirektoratet, forhandlingsleder Ove Myrvåg, ordfører i Iveland Jan André Myhren i Iveland og ordfører i Lillesand Einar Holmer-Hoven, prosjektleder Hans Munksgaard og Sefrid Line Jakobsen fra Jernbanedirektoratet. Agder fylkeskommune

Forhandlingene om en byvekstavtale er i gang og fredag møttes partene for andre gang. Møtene ledes av Statens vegvesen, og rundt bordet sitter representanter fra Statsforvalteren, Jernbanedirektoratet, Statens vegvesen og lokale parter; Agder fylkeskommune, Kristiansand, Lillesand, Birkenes, Vennesla og Iveland kommuner.

Alle ordførerne som er med i forhandlinger om en byvekstavtale stilte i Vennesla fredag. Ordfører i Vennesla Nils Olav Larsen hadde fått fullmakt til å forhandle på vegne av de andre omkringliggende kommunene. Han rådet dem til å trekke fullmakten tilbake. Dermed stilte ordførere Einar Holmer-Hoven i Lillesand, Arild Windsland i Birkenes og Jan André Myhren i Iveland selv på forhandlingsmøtet.

– Jeg er meget tilfreds med at de respektive kommunene tar hand om sine prosjekter, sier Venneslas ordfører Nils Olav Larsen.

– Kan bli krevende

Fylkesordfører Arne Thomassen er glad for at alle kommunene var representert i andre forhandlingsmøtene.
 
– Vi ønsker å få til en god avtale som alle er enige om. Vi må strebe etter å få til et vedtak som alle kommuner kan stille seg bak. Det håper vi at vi får til, selv om det vil være en krevende jobb, sier Thomassen.  

Ordfører i Lillesand Einar Holmer-Hoven påpekte at det er viktig at kommunestyrene får være med på prosessen hele veien og at man ikke hopper bukk over demokratiske prosesser for å få igjennom en byvekstavtale.  

– Vi legger opp til en avtale alle kan samles om. Men det er viktig dersom kommuner ser at dette ikke går lokalt, å si fra tidlig så vi kan håndtere det på en god måte tidligst mulig, sier forhandlingsleder Ove Myrvåg fra Statens vegvesen  

Målet med en byvekstavtale er å redusere klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy, gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange (nullvekstmålet). Målet skal nås i løpet av avtaleperioden (2024-2033). Byvekstavtalen skal videre bidra til attraktiv by- og stedsutvikling.

Bakgrunn for en byvekstavtale ble presentert. Her var temaene: 

• Bakgrunnen for en byvekstavtale – målet om nullvekst i personbiltrafikken  
• Samfunnsutvikling 
• Kollektivtransport 
• Hva skal til for å oppnå nullvekstmålet i Kristiansandregionen? 
• Status for arealplaner og arealbruk.  

I snitt er det kommet 40 000 nye personbiler i året i Norge siden 1960.  

– Vi er nødt til å tenke andre måter å transportere oss på. Utslippene fra veitrafikken kan blant annet reduseres gjennom å utvikle byer og tettsteder som reduserer transportbehovet og legge til rette for sykkel og kollektivtransport, sa prosjektleder Hans Munksgaard.  

I 2024 bor det 150.821 personer i Kristiansandsregionen (Lillesand, Iveland, Birkenes, Kristiansand og Vennesla). I 2050 er innbyggertallet her beregnet å ha økt til omtrent 174.606.  

Den kortreiste bygda 

Ordfører Nils Olav Larsen fortalte om Vennesla som “Den kortreiste bygda”. Han viste fram prosjektene Vennesla ønsker å realisere i byvekstavtaleperioden. 

Kart over steder i Vennesla - Klikk for stort bildeOrdfører Nils Olav Larsen viste fram prosjektene Vennesla ønsker å realisere i byvekstavtaleperioden.

– Den kortreiste bygda er et prosjekt som viser hvordan bilbygder som ligger tett på store byer kan forandre transporten sin – hvis det satses riktig. Målet er at du skal kunne gå og sykle til alt i nedre Vennesla, forteller Larsen.  

Flere vil reise kollektivt

Ann Sherin Skollevold, rådgiver ved avdeling for strategi og mobilitet i Agder fylkeskommune, la frem ambisjoner for kollektivtransporten i Kristiansand.

Dagens ruteproduksjon i Kristiansandsregionen koster i underkant av 400 mill. kroner, hvor 121,7 millioner kroner er belønningsmidler og egenkapital fra Agder kollektivtrafikk.

– Med flere begrensninger for privatbiler, forventes det at flere vil velge kollektivtransport. Det vil være behov for å øke kollektivtilbudet betydelig for å møte den økte etterspørselen fremover, sa Ann Sherin Skollevold.   

Hva skal til?

Cecilie Gunnufsen i Statens Vegvesen presenterte muligheter for å oppnå målet om nullvekst i Kristiansandsregionen.

– Det er gjennomført undersøkelser, såkalte byutredninger for Kristiansandsregionen. Her er det gjort beregninger for å teste effekten av ulike tiltak og virkemidler.

Beregningene viste: 

• Å nå nullvekstmålet er vanskelig med bare én løsning. Vi trenger å bruke flere tiltak sammen for å få det til. 
• De beste tiltakene for å nå nullvekstmålet er de som begrenser, som bompengeinnkreving, i tillegg til å bygge tettere for å utnytte arealene bedre. 
• Bompengeinnkreving er det restriktive virkemiddelet som har størst effekt. 
• Å bygge tettere er en god langsiktig løsning for å nå nullvekstmålet.

Forhandlingsutvalget ble også enige om å legge inn økt trafikksikkerhet som et ekstra mål i Byvekstavtalen.  

Mer enn 200 millioner hvert år i ti år 

Det er satt av statlige midler til byvekstavtalen for Kristiansandsregionen på 214,5 mill. 2024-kroner, som skal legges til grunn for en periode på ti år, fram til og med 2033. Av disse er 127,8 mill. belønningsmidler og 86,7 mill. byvekstmidler. Midlene prisjusteres årlig.

– En Byvekstavtale kan gi regionen minst en milliard kroner ekstra over en tiårsperiode til tiltak som bidrar til nullvekstmålet. Dette er friske penger som vi trenger til både til sykkelveier, gå-tiltak og kollektivtrafikk i regionen, forteller fylkesordfører Arne Thomassen. 

– Dersom vi blir enige om et utkast, legges det opp til å kunne behandle det politisk i fylkeskommunen og kommunene rett over sommeren. På den måten kan vi ta i bruk midlene i byvekstavtalen i 2024, sier Ove Myrvåg. 

Tidsplan for forhandlingsmøtene:   

19. mars: Oppstartsmøte   
19. april: Kunnskapsgrunnlag, disposisjon og prinsipper 
29. mai: Prinsipper og avtaleutkast 
13. juni: Avtaleutkast 
8. august: Reservemøte ved behov 

Byvekstavtale for Kristiansandsregionen
 

Mennesker sitter rundt et bord - Klikk for stort bildePartene samlet til andre møte om byvekstavtale. Agder fylkeskommune