Bakgrunnen for byvekstavtalene er dels en erkjennelse av at man i de store byene og tettstedene ikke lenger kan bygge seg ut av trafikkutfordringene, og dels de internasjonale klimaforpliktelsene som Norge er en del av. Byene og tettstedene må i større grad utvikles for kollektive transportløsninger, sykkel og gange, og i mindre grad utvikles på privatbilens premisser. Klarer man å unngå vekst i biltrafikken vil sentrumsområdene kunne utvikles til områder med bedre forhold for gående og syklende, økt trivsel, mindre lokal forurensning og lavere klimagassutslipp. Dette vil gi en bedre bokvalitet i byer og tettsteder, samtidig som man kan få mer levende byer hvor folk bor og trives.
En byvekstavtale vil inneholde både rettigheter og forpliktelser. Avtalen skal fremforhandles mellom regionen og staten. Finansieringen av tiltakene blir et spleiselag.
Personbiltrafikken i de store byene i Norge har økt betydelig de senere årene og har medført økt trafikkbelastning, mer kø og økt forurensning. Man har etter hvert kommet til en erkjennelse av at man ikke lenger bare kan bygge seg ut av problemene. Istedenfor å håndtere trafikkveksten med en ensidig økning i kapasiteten på veiene må det stimuleres til at flere lar privatbilen stå og istedenfor bruker kollektivsystemet, sykler eller går.
I Nasjonal Transportplan legges det opp til at de ni største byene skal inngå en byvekstavtale. Avtalen skal være helhetlig og se tiltak innenfor vei, kollektivtransport, sykkel og gange under ett, for på den måten å få best mulig effekt.
Avtalene skal fremforhandles med Samferdselsdepartementet, som har lagt noen føringer for arbeidet:
- Tiltakene skal gjennomføres der det har størst virkning.
- Det er utarbeidet indikatorer som den enkelte avtale vil bli målt opp mot.
- Det er gitt enkelte retningslinjer for utformingen av avtalene.
Det gjenstår fremdeles en del avklaringer på sentrale områder. Eksempelvis: Hvordan skal måloppnåelsen måles, hva slags dokumentasjon skal ligge til grunn, mv.
Informasjon fra regjeringen om byvekstavtaler, belønningsordningen, og bymiljøavtaler