- Bli med på TV-Aksjonen denne søndagen!

Oppfordringen kommer fra Arne Thomassen, fylkesordfører i Agder.

– Nå trenger vi at mange stiller opp som bøssebærere og at alle gir penger, så mye som den enkelte har mulighet til.  Årets aksjon skal samle inn penger til tilbud til alvorlig kreftsyke barn. Fylkestinget har bevilget 1 kr pr egd til saken, til sammen 319 850  kr, forteller Thomassen

En som støtter fylkesordførerens oppfordring og i flere år har bidratt til innsamling av penger til kreftforskning er Tim Hope, avdelingsleder ved Kristiansand katedralskole Gimle. Han er teamleder for Team Rynkeby Agder, som er del av et europeisk veldedighetssykkelprosjekt.

Samler inn millioner til forskning på barnekreft

- Sammen med 65 andre lag fra åtte land, samler de årlig inn  penger til barn med kritiske sykdommer. Hver sommer sykler de fra sitt hjemsted til Paris samtidig. Det som samles inn fra de 10 lagene i Norge går uavkortet til den norske Barnekreftforeningen som øremerker pengene til forskning på kreftsykdommer som rammer barn og ungdom, forklare Tim og fortsetter:

Vi er med for å:

1) fremme egen helse ved at vi holder oss selv i form ved vi trener

2) få økt sykkelglede i sosialt og omsorgsfullt felleskap

3) få nye opplevelser i inn- og utland

4) å vite at vi utgjør en forskjell

5) bidra til et godt og viktig formål for Barnekreftforeningen

Vårt motto er: «Vi sykler ikke på tid - vi sykler for livet». For i motsetning til andre sykkelklubber som sykler på tid, sykler vi for saken og utholdenhet er vårt fokus for vi vet at familier som er rammet av kreft også må ta utholdenhet i det de står i, sier Tim.

Team Rynkeby Agder

Laget består i år av 28 syklister og et lite serviceteam på 6 personer (vi trenger muligens et par til!). Kvinneandelen er 55% og snittalderen i laget er 56 år. Vi er godt spredt geografisk på Agder, fra Farsund i vest til Grimstad i øst og Bykle i nord. Vi er alle «helt vanlige folk» der noen har syklet mye i felt, noen har trent mye men ikke på sykkel, andre har syklet lite. Men i løpet av året trener vi sammen og bygger laget slik at alle er godt forberedt til utfordringen med å klare ca 18 mil pr dag i ni dager på vei til Paris. I løpet av året bruker vi også tid på diverse aktiviteter for å samle inn penger som salg av sponsorplass på den gule drakten vår, dugnadsarbeid, foredrag, eller som å arrangere skoleløp på ulike skoler i Agder, forteller Tim.

Viktig bidrag

Annenhver dag får et barn i Norge kreft og når et barn blir alvorlig sykt, rammes hele familien. Selv om fire av fem barn overlever kreften får mange av dem senskader for kreft hos barn er ikke som kreft hos voksne. - Vår iver ligger i å hjelpe Barnekreftforeningens mål om at ingen barn skal dø av kreft og at senskader må begrenses. Barn og unge med kreft får ofte flere og mer langvarige senskader enn voksne fordi kroppen deres ikke er ferdig utviklet. Men Barnekreftforeningen mottar overraskende nok ingen offentlig støtte, så vi ser at dersom vi skal klare å holde liv i et lag på Agder som kan arbeide i vårt fylke for denne viktige saken så trenger vi gode støttespillere. Vi har et stort engasjement hos våre ryttere som sykler og i vårt serviceteam, fortsetter Tim.

Team Rynkeby er den største bidragsyteren til Barnekreftforeningen i Norge, og finansierer alene over 50 % av forskningsmidlene som deles ut. I 2023 donerte de norske lagene en innsamling på 14,4 millioner kroner til Barnekreftforeningen, og Agder-laget alene bidro da med hele 1,4 millioner.

- Den 27. september nå i høst var det høytidelig overrekking i Oslo av beløpene årets lag samlet inn. Agder-laget klarte alene på nytt å samle inn over 1.3 mill kroner av de 12.2 millionene som ble gitt. Det er vi stolt over å ha fått til, forteller Tim.

Økonomiske nedgangstider

Siden oppstarten i 2019 har vi fått svært god respons og støtte fra næringsliv og vårt inntrykk er at det er mange som ønsker å bidra til å bekjempe kreft hos barn og ungdom. Men det siste året med høyere rente og svakere økonomisk aktivitet i Agder påvirker også i hvilken grad lokale bedrifter og andre ser muligheter til å støtte vårt arbeid for saken. Utfordringen vår er todelt, støtte til kreftsaken og støtte til teamet, så vi kan fortsette å samle inn penger.

Team Rynkeby Agder er aktive både på Facebook, Instagram og gradvis bedre på LinkedIn og vi profilerer de støttespillerne som ønsker det der og opplever at støttespillere også bruker disse plattformene til å synliggjøre at de støtter vårt arbeid for Barnekreftforeningen. Ettersom Barnekreftforeningen har fått NRK TV-aksjonen høsten 2024 forventer vi også mer publisitet denne sesongen, avslutter en entusiastisk Tim Hope.

Mer om TV-Aksjonen.