Dugnad + dagsturhytter = sant

Søndag 26. mars åpner den nye dagsturhytta på Storeheia i Flekkefjord. Denne uka har både skoleelever og pensjonister bidratt til å klargjøre dagsturhytta til åpningsfest

Elever står foran dagsturhytta i Flekkefjord. Foto. - Klikk for stort bildeElever som har levert bøker til dagsturhytta i Flekkefjord. I bakgrunnen sees pensjonister fra FOT som barker uteområdet. Kirsten Moi Øvstedal

–Jeg gleder meg til å besøke hytta, sier fylkesvaraordfører Bjørn Ropstad som på vegne av Agder fylkeskommune skal være med å åpne hytta.

Den nye dagsturhytta i Flekkefjord er den åttende dagsturhytta som åpnes for allmennheten. Hytta ligger flott til på Storeheia med utsikt over Flekkefjord by.

Denne hytta blir et perfekt turmål for både lokalbefolkning og turister som besøker Flekkefjord, sier prosjektleder Bård Andreas Lassen. Han forteller videre at Storeheia har vært et kjent utsiktspunkt lenge, men at dagsturhytta vil øke opplevelseskvalitetene for de besøkende.

Bilde av tre barn som spiser lunsj ved dagsturhytta med utsikt over Flekkefjord by.  - Klikk for stort bildeTre barn som spiser lunsj ved dagsturhytta med utsikt over Flekkefjord by. Kirsten Moi Øvstedal.

Elever fyller bibliotek med innhold

Denne uka har elever fra 4. klasse på Søyland barneskole gått på tur til Storeheia for å levere bøker til biblioteket i hytta.

–Vi hadde en flott tur opp til dagsturhytta sammen med en flokk med supre elever, sier Kirsten Moi Øvstedal, leder av Flekkefjord bibliotek.

Ifølge Øvstedal har elvene selv båret bøkene og plassert i hyttebiblioteket, og de visste godt at de var på et viktig oppdrag. Som takk fikk elevene både boller og epler ved hytta. På åpningsfesten vil et par av elevene være med å klippe snora for biblioteket.

Bilde av elever fra Søyland barneskole som har tatt turen for å levere bø - Klikk for stort bildeElever fra Søyland barneskole har tatt turen for å levere bøker til biblioteket. Kirsten Moi Øvstedal

Dugnadsånden lever

Samtidig som elevene besøkte dagsturhytta, holdt en gruppe ivrige pensjonister fra Flekkefjord og Opland turistforening (FOT) på med å barke uteområdene rundt hytta. Lassen sier at frivilligheten har vært en viktig del av dagsturhytteprosjektet helt fra starten:

–I dette prosjektet har vi prøvd å få til et samarbeid mellom offentlig, privat og frivillig sektor. Det er flott å se at FOT bidrar på denne måten. Mange kommuner har inngått avtale med frivillige lag og foreninger om drift og tilsyn med dagsturhytta, og det er egentlig en vinn-vinn-sak for alle. Kommunen får hjelp med driftsoppgaver, frivilligheten bidrar til lokalsamfunnets beste mot litt økonomisk kompensasjon og dagsturhytta blir et fellesprosjekt som skaper både engasjement, stolthet og eierskap.

Åpningsfest for alle

Lørdag 26. mars inviterer ordfører Torbjørn Klungland hele byen til åpning av både dagsturhytta og hyttebiblioteket. Det blir både pølser, kaffe, aktiviteter og turquiz for alle.