Ekstreme drivstoffpriser tvinger fiskeflåten på Sørlandet til kai

Uttalelse fra fylkesutvalget i Agder - Ekstreme drivstoffpriser tvinger fiskeflåten på Sørlandet til kai.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Fiskebåt på havet. Foto. - Klikk for stort bildeSom følge av økonomiske sanksjoner mot Russland har drivstoffprisene økt markant. For store deler av fiskeflåten i Agder er det nå ikke regningssvarende å dra på havet for å fiske. Reinhardtsen

Agder har lang og stolt tradisjon for fiskeri og lokal sjømat langs vår kyst. Fiskerinæringen i Agder leverer kortreist og sunn mat, bidrar til sysselsetting i kommunene og generer økonomiske ringvirkninger i tilknyttet næringsliv. I Regionplan Agder 2030 har fylket som fremtidsvisjon at «den rike tilgangen på marine ressurser har skapt arbeidsplasser og styrket de marine kunnskapsmiljøene, samt at verdien av fisk, oppdrett og videreforedling av marine arter har økt betydelig». Fremtidens fiskerinæring i Agder må bygge på kompetansen som eksisterer i dagens næring.

Som følge av økonomiske sanksjoner mot Russland har drivstoffprisene økt markant. For store deler av fiskeflåten i Agder er det nå ikke regningssvarende å dra på havet for å fiske.
Langvarig landligge for fiskeflåten gir mangel på råstoff til landindustrien. Vi frykter langvarige konsekvenser for hele den særegne verdikjeden for sjømat i Agder og ber Nærings- og fiskeridepartementet og Finansdepartementet om å finne en effektiv og midlertidig løsning for fiskeflåten.

Agder Fylkeskommune vil samtidig påpeke at fiskerinæringen må tilpasse seg en klimavennlig fremtid hvor fiskeflåten er mindre eksponert for prisnivå på fossil energi og miljøavgifter. Fylkeskommunen har opprettet «Blått forum» som blant annet skal legge til rette for et sterkt kunnskapsgrunnlag og nettverk for kompetanseoverføring fra andre næringer i denne omstillingen.

Med hilsen
Fylkesutvalget i Agder fylkeskommune