– En nøkkel for å hindre varig utenforskap

Ung Support er et femårig prosjekt som forsker på ungdom i risiko for å falle ut av skole eller jobb. Prosjektet undersøker effekten av å gi tettere oppfølging av denne gruppen.  

Mennesker står oppstilt i et rom - Klikk for stort bildeUng Support er et femårig prosjekt som forsker på ungdom i risiko for å falle ut av skole eller jobb. Det er et samarbeid mellom Agder fylkeskommune, forskningsinstituttet NORCE, NAV og med kommuner. Agder fylkeskommune

I Agder er det over 6.000 unge i alderen 15–29 år som står utenfor videregående opplæring eller arbeid. Fylkeskommunen bygger nå opp flere tiltak sammen med NAV og kommunene i Agder for å sikre at flere fullfører skole og kommer i jobb.  

Det jobbes systematisk med å utvikle en helhetlig elevtjeneste ved skolene i Agder. Et tilbud det nå satses på er ungdomsveiledere i de videregående skolene. De gir tett oppfølging til ungdommer som trenger ekstra støtte til å knytte eller opprettholde relasjonen til skolen eller arbeidsplass.  

Forsker på effekten på lengre sikt

Ordningen med ungdomsveiledere prøves først ut som en forsterkning av elevtjenesten ved noen skoler i fylket. Før ungdomsveiledere blir et fast tilbud ved alle videregående skoler i Agder, er det behov for å vite mer om flere sider av satsingen.  

NORCE forsker på denne effekten. Forskningsprosjektet har fått navnet Ung Support, og er et samarbeid mellom Agder fylkeskommune, forskningsinstituttet NORCE, NAV og med kommuner.

– Prosjektet vil gi oss ny og viktig kunnskap om effekten av tett, personlig og langvarig oppfølging av ungdom som står i fare for å koble seg fra skole og jobb, sier prosjektleder Bjørn Stian Hellgren.  

Ung Support er inspirert av en metodikk kalt Supported Employment. Tilbudet er allerede etablert som Lindesneslosen i Mandal, og har vært prøvd ut på Vennesla videregående skole under navnet Venneslabrua. Videre er det startet opp ungdomsveiledere ved enkelte skoler i østre del av Agder. Vi samarbeider også med kommuner for å legge til rette for en god overgang fra ungdomsskole til videregående skole. I dette arbeidet har ungdomsveiledere en sentral rolle.

Viktige relasjoner  

Ung Support bygger særlig på rapporten:

«Unge som står utenfor arbeid, opplæring og utdanning» (Fyhn, Radlick og Sveinsdatter 2021).

En hovedkonklusjon er at gode relasjoner er en nøkkel for å hindre varig utenforskap.  

– Prosjektet handler i bunn og grunn om at ungdommen blir kjent med en trygg voksen som ser og har tro på den enkelte, sier Hellgren.  

Metoden «Supported Employment» har gitt gode resultater for voksne som har behov for støtte til å komme i jobb. Hovedprinsippet i Supported Employment er å gi opplæring på arbeidsplassen, samt støtte over tid av en dedikert veileder. I NAV bruker man allerede flere varianter av denne metodikken.  

Spør 14 000 ungdommer

Ung Support er finansiert av Forskningsrådet og skal bidra til kunnskapsutvikling innenfor en helhetlig levekårssatsing på Agder.  

Forskerne gjennomfører også en undersøkelse blant alle unge i Agder mellom 16-19 år. Her vil de få kunnskap om beskyttende faktorer og risikofaktorer for senere utenforskap.  

En viktig del av prosjektet handler om å få mer kunnskap om hvordan ungdom i Agder har det. Her spørres 14.000 ungdommer hvert år om livskvalitet, oppvekst, syn på livet og framtiden.  

– I Ung Support følger vi elever som er i videregående skole ekstra tett og over flere år. Det gir oss en unik innsikt i hva som skal til for at flere får langvarig tilknytning til skole og jobb, sier Tonje Fyhn, som leder forskningen fra NORCE.  

Ny tjeneste i skolen  

Ungdomsveiledertjenesten er en relativt ny del av elevtjenesten. Prosjektet ser også på hva som hemmer og fremmer innføringen av tjenesten på ulike skoler. Hva må til for at det skal gå bra å få inn en ny rolle i elevtjenesten? Hva er fallgruvene og suksessfaktorene? Hvordan en ungdomsveileder påvirker dynamikken i eksisterende elevtjenesteteam?

Gode systemer gir god oppfølging

Nylig ble noen foreløpige funn presentert og diskutert på en konferanse i Arendal. Her var en rekke ulike aktører som jobber med inkludering av unge til daglig samlet.  

– Vi trenger gode systemer så det ikke blir tilfeldig hvordan vi følger opp unge. Vi ser at det er viktig med voksne som, i dialog med den enkelte ungdom, avklarer hvilket behov og tiltak vedkommende har behov for, uavhengig av hvilken ordning eller tiltak de faller inn under, sier Hilde Høynes, assisterende fylkesdirektør i NAV Agder.  

– Skal vi lykkes med at ungdom i Agder fullfører utdanning og skaffer seg varig tilknytning til arbeidslivet, må vi videreutvikle et godt og bredt samarbeid. På den måten finner vi gode tilpassede løsninger for den enkelte, sier Arly Hauge, fylkesdirektør for utdanning i Agder.  

Les mer om Ung Support her.