Fremmer lokale energisamfunn på arrangement i Brussel

Lokale energisamfunn får stadig mer oppmerksomhet som en del av løsningen på klima- og energikrisen.

Bilde av solceller på hustak. - Klikk for stort bildeAgder fylkeskommune vil fremme utviklingen av lokale energisamfunn. Adobe Stock.

Agder fylkeskommune vil fjerne hindre, og fremme utviklingen av slike energisamfunn. Det er flere fordeler med lokale energisamfunn, der nabolag eller småsamfunn går sammen:

– Energisamfunnene gir mulighet for energieffektivisering, og for produksjon, deling og eventuelt salg av fornybar energi. I tillegg minsker belastningen på linjenettet – særlig nå som utvikling av batteriteknologien skyter fart. Lokale energisamfunn kan bety at energitilførsel sikres i møte med energimangel eller svikt i infrastruktur, sier Anna Despard Asgard, rådgiver i avdeling for bærekraftig utvikling i Agder fylkeskommune.

Arrangerer workshop i Brussel

I år deltar Agder fylkeskommune for første gang som medarrangør av en workshop på European Week of Regions and Cities (EWRC) – den årlige europeiske uken for regioner og byer.

– EWRC arrangeres av EUs regionkomité og Europakommisjonens generaldirektorat for regionalpolitikk, og finner denne gangen sted 9.-13. oktober i Brussel, forteller Asgard.

Viktige målsettinger med EWRC er å vise hvordan europeiske regioner og byer bidrar til å skape arbeidsplasser og vekst, og hvilken rolle regionalt og lokalt nivå har i utformingen av europeisk politikk. Mottoet for årets arrangement er «Thriving regions, stronger Europe» (Blomstrende regioner, sterkere Europa).

Etter ide fra Nordsjøkommisjonen

Ideen til workshopen oppstod i Nordsjøkommisjonens (NSC) tematiske gruppe for energi og klima. NSC er en politisk styrt organisasjon for regionale myndigheter i Storbritannia, Nederland, Belgia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Agder fylkeskommune er aktivt medlem både på politisk og administrativt nivå.

– NSC jobber for å fremme samarbeid og partnerskap i Nordsjøregionen. Dette gjøres gjennom å fremme innspill til EUs og statenes politikk, utvikle prosjekter til EU-programmer, utveksle erfaringer og overføre god praksis mellom medlemsregionene. Deltakelse i NSC er viktig for å få innsikt i ulike prosesser med betydning for Agder, sier Jon Halvard Eide, rådgiver i avdeling for samskaping og internasjonalisering.

Prioriteringene i NSCs strategi samsvarer godt med Regionplan Agder 2030 og mange fylkeskommunale sektorplaner. Organisasjonen er også en egnet plattform for å gi innspill til og påvirke innretningen på EUs politikk, gjennom kanaler som den norske statsforvaltningen i liten grad har tilgang til.

– Deltakelse på slike arrangementer tilrettelegger også for erfaringsutveksling, gjensidig læring og samarbeid med aktører fra hele Europa, forteller Eide.

En god arena for Agder

På workshopen 10. oktober vil man diskutere hvordan man kan overkomme finansielle, juridiske og tekniske hindre, for å tilrettelegge for lokale energisamfunn. Dette vil bli illustrert ved eksempler fra Nordsjøregionen. EUs egen rådgivningstjeneste Green Assist vil informere om hvordan de bidrar til å hjelpe lokale energisamfunn med å overkomme hindre i utviklingen av initiativene.

– Denne europeiske regionale uken er en god arena for Agder til å sette et løsningsorientert søkelys på en av mange mulige måter for å øke produksjon av fornybar energi. Dermed kan man også forsterke samfunnets motstandsdyktighet mot energikriser, og nå målene i fornybardirektivet, avslutter Asgard.

Agder fylkeskommune arrangerer workshopen sammen med regionene Drenthe i Nederland og Halland i Sverige.

Mer om arrangementet

Mer om lokale energisamfunn