Julegave til Risørs senter for frivillighet

Fylkesordfører Arne Thomassen delte ut 15 000 kroner til Risør senter for frivillighet (RSFF) under Risør sin frivillighetskonferanse på frivillighetens dag 5. desember.

Hver jul velger fylkesordføreren et godt formål, som får det som er blitt kjent som «julekort-pengene». Tidligere var det tradisjon å sende ut fysiske julekort. Men da fylkeskommunen gikk over til digitale jule-hilsener, ble pengene overfør til en årlig gave som fylkesordføreren hvert år velger hvilket formål skal få en oppmuntring i form av 15 000 kroner.

Dette sier Arne Thomassen om årets valg

- I 2022 har vi feiret frivillighetens år. Bare i Agder er det over 4000 frivillige lag og foreninger! I år har ekstra mange fått vist fram det de driver med, og jeg tror mange av oss har blitt enda mer klar over hvor verdifullt frivillig innsats er – for de som engasjerer seg, og de som nyter godt av aktivitetene og tilbudene som skapes.

En sterk, mangfoldig og uavhengig frivillighet gjør det (enda) bedre å leve på Agder – dersom enda flere får mulighet til å delta, og enda flere får gleden og nytten av alt det frivillig innsats skaper, så gjør det at folk trives og engasjerer seg, er sammen, og vi bedrer levekårene. I tillegg er frivillig engasjement en grunnstein i vårt demokrati. ​​​​​​​

Derfor har fylkestinget nå i oktober vedtatt en frivillighetsstrategi for Agder:

Som setter mål / staker ut kursen dit vi vil

Som gir råd og kjøreregler til hvordan offentlige myndigheter og frivillig sektor bør samarbeide

Som sier noe om hva fylkeskommunen skal gjøre for å støtte opp om og tilrettelegge for frivilligheten – knyttet til de utfordringene frivillige lag og foreninger har fortalt at de har:

• Kommunal frivillighetspolitikk
  • Økonomi, forenkling og tilskudd
  • Rekruttering og deltakelse
  • Lokaler
  • Gode møteplasser for erfaringsdeling og kompetanseheving.

- I den sammenheng er åpningen av Senter for frivillighet i Risør en positiv og gledelig utvikling, helt i tråd med denne strategien og dit vi ønske å nå – gratulerer!

Pengene skal går til innkjøp av utstyr til en møteplass for ungdom

- Spillkultur og gaming er noe mange ungdommer er opptatt av og bruker tid på. Ofte sammen på nettet, fra hver sin maskin. I Risør er det gode planer for å skape gode møteplasser for ungdom som spiller – det er et tilbud som er ønsket av mange. Vi tror det er godt for nærmiljøet og den enkelte ungdoms oppvekst og trivsel, å ha plasser der man kan møtes og dyrke interesser sammen, avslutter Arne Thomassen, som samtidig benytter anledningen til å ønske både unge og gamle en riktig god jul.